بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
بنابر اطلاعیه منتشر شده، نماد «شلیا» از بازار فرابورس ايران اخراج شد و به زودی معاملات خود را در بازار پایه دنبال خواهد کرد. داستان اخراج این شرکت از کجا شروع شد؟!
کد خبر : ۱۸۸۴۹۷

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نماد «شلیا» به همراه «وگردش» از بازار فرابورس ايران اخراج و به بازار پایه منتقل شدند.

اما داستان «شلیا» از کجا آغاز شد؟

به نوعی میتوان گفت داستان از یک بازی کودکانه آغاز شد.

در گزارش دوره عملکرد 12 ماهه منتهی به مرداد سال 97 شرکت «مواد ویژه لیا»، بنا به دلایلی حسابرسان اعلام"عدم اظهارنظر"نسبت به صورتهای مالی نمودند.

بر اساس گزارش حسابرس، با وجود اين که دعوتنامه مربوط به تشکيل جلسه هيات مديره برای تصويب صورتهای مالی به شرکتهای آرمان آفرينان سيميا و توان گستران عايق (شرکتهای عضو هيات مديره) ارسال گرديده، این اعضا در جلسه شرکت ننموده و صورتهای مالی، گزارش هيئت مديره به مجمع عمومی، گزارش تفسيری و تاييديه مديران را امضاء و تاييد نکردند.

نمايندگان شرکتهاي مزبور دلايل مربوط به عدم امضا و تاييد صورتهای مالی را عدم رعايت تشريفات قانوني تشکيل جلسات هيئت مديره طبق اساسنامه شرکت و عدم ارسال دعوتنامه کتبی و در جريان نبودن فعاليتهای شرکت، عنوان کردند.

با توجه به موارد فوق و تعيين نرخهاي فروش مغاير با اساسنامه و همچنين عدم تغيير نرخ فروش محصولات متناسب با افزايش نرخ مواد اوليه و مغايرت بين واريزکنندگان وجوه با خريداران و دريافتکنندگان محصولات، ارزيابی انجام شده توسط حسابرسان حاکي از اساسی بودن آثار احتمالی موارد مذکور بر صورتهای مالی است. بر این اساس، حسابرسان نتوانستند شواهد کافي و مناسب براي اظهارنظر را کسب کنند و در نتيجه، اظهار نظر نسبت به صورتهای مالي امکانپذير نبود.

به این ترتیب، بنا به دلایل ذکر شده، با وجود این که پیشنویس اظهارنظر مقبول حسابرسان دریافت شده بود، در نهایت، به عدم اظهارنظر ختم گردید.

در ادامه این کش و قوسها، قرار بود در آخرین روزهای آذر ماه مجمع سالانه و فوق العاده شرکت برگزار گردد که به حد نصاب نرسید و به 28 و 29 بهمن ماه موکول گردید.

این بخشی از داستان اخراج «شلیا» بود.

در صورتهای مالی چه خبر است؟

روند سودآوری این شرکت پرنوسان و با افت و خیزهای فراوان بوده است و در آخرین عملکرد خود به سود خالص 54 میلیارد ريالی دست یافت که 21 درصد کمتر از سال مالی 96 است.

پایان داستان «شلیا» در فرابورس / بازی کودکانه در اتاق رییس

این شرکت با سرمایه اندک 80 میلیارد ريالی وارد بازار سرمایه شد و در تمام این مدت با وجود دارا بودن سود انباشته مطلوب، اقدامیجهت افزایش سرمایه نکرد. طبق آخرین صورت مالی ارائه شده، رقم سود انباشته از 139 میلیارد ريال فراتر رفته که معادل 1.7 برابر مبلغ سرمایه است.

در گزارش‏های قبلی آبسیم، گوشهای از عملکرد این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاملات «شلیا» چگونه سپری شد؟

«شلیا» از جمله نمادهایی است که غالبا سهامداران خود را به بازدهی مطلوب رساند و به سبب کوچک بودن و کم بودن سهام شناور، گاها شاهد رشدهای عجیب و غریب بودیم.

سهام این شرکت در 16 شهریور ماه سال 94 وارد جریان معاملات بازار فرابورس شد و کار خود را در قیمت 1360 ريال آغاز نمود. آخرین معامله مربوط به 26 آذر ماه سال 97 در قیمت 10469 ريال انجام گرفت و به این ترتیب، در مدت 39 ماه حضور در بازار فرابورس، در مجموع بازدهی خیرهکننده 686 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

پایان داستان «شلیا» در فرابورس / بازی کودکانه در اتاق رییس

در مجموع، دود کمکاریها و عدم جدیت هیات مدیره شرکت «مواد ویژه لیا» به چشم سهامداران خرد رفت و حال باید منتظر ماند و دید با حضور در بازار پایه، روند معاملات این سهم پرحاشیه چه مسیری را در پیش میگیرد!!!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر