بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
بر اساس گزارش عملکرد 8 ماهه 97؛

صادرات غیرنفتی رشد کرد

میزان واردات به کشور در ۸ ماهه سال جاری از لحاظ ارزش ۱۴ درصد کاهش یافته است و این درحالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی بر اساس ارزش صادراتی، ۷.۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
کد خبر : ۱۸۸۵۳۷
به گزارش بورس نیوز، اقلام عمده صادراتی کشور در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۷، شامل میعانات گازی به ارزش ۲۷۷۶ میلیون دلار ، پروپان مایع شده به ارزش ۱۳۱۲ میلیون دلار، سایر روغن های سبک و فرآورده ها به غیر از بنزین به ارزش ۱۰۶۶ میلیون دلار، متانول به ارزش ۹۹۲ میلیون دلار و گاز طبیعی مایع شده به ارزش۹۸۶ میلیون دلار است.

همچنین، در ۸ ماهه امسال صادرات کالاهای غیر نفتی برابر ۷۵.۳ میلیون تن با ارزش ۳۰ میلیارد دلار برابر ۲۶.۹ میلیارد یورو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۵.۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۷.۵ درصد افزایش یافته است.ارزش صادرات بخش صنعت در این دوره زمانی حدود ۱۲.۷ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۸۷۷ میلیون دلار ثبت شده است.

همچنین میزان واردات به کشور برابر ۲۱.۵ میلیون تن به ارزش ۲۹.۵ میلیارد دلار برابر ۲۴.۸میلیارد یورو بوده که از لحاظ وزنی ۱۲.۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۴ و ارزش یورویی ۱۶.۸درصد کاهش را نشان می دهد.بیشترین واردات مربوط به گروه کشاورزی با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده که رشد ۵.۷ درصدی داشته است.

همچنین عمده صادرات غیر نفتی کشور در ۸ ماه نخست ۱۳۹۷ به ترتیب عراق، چین، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده است. سهم این بازارها از کل صادرات، ۷۲.۶ درصد است.متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۹۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۴درصد افزایش داشته است.

واردات گروه صنعت هم با ارزش ۲۳ میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۷.۵ درصدی داشته است.همچنین واردات گروه معدن با ارزش ۴۶.۷ میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱.۸- درصدی و فرش و صنایع دستی کاهش ۶۲.۲- درصدی داشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر