بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
حاشیه سود ناخالص «تکشا» از عملکرد سال گذشته به مراتب بیشتر است و انتظارات از بروز شرایط سبز حکایت دارد.
کد خبر : ۱۸۸۵۳۹

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «گسترش صنايع و خدمات کشاورزی» در سال جاری به خوبی توانسته هزینههای تولید خود را کنترل کند و به حاشیه سود ناخالص 44 درصدی در آخرین گزارش خود دست یابد که 23 درصد بیش از میانگین دیگر شرکتهای هم‎گروه است و از عملکرد سال گذشته نیز بهتر است.

نگاه واقع‎بینانه «تکشا» به صورت مالی / جهشی از جنس مثبت در انتظار این شرکت

این اختلاف زیاد حاشیه سود از آن جا حادث شده که ضمن افزایش فروش، کاهش هزینهها نیز مزید بر علت شد. در تصویر ذیل تحلیل فاصله ساختار فروش «تکشا» از سایر شرکت های هم گروه را مشاهده می کنید.

نگاه واقع‎بینانه «تکشا» به صورت مالی / جهشی از جنس مثبت در انتظار این شرکت

بررسی ساختار بهای تمام شده بیانگر این است که مواد مصرفی نقش پررنگی ایفا میکند. یکی از دلایل عمده کاهش هزینههای تولید، افت شدید هزینه جذب نشده تولید است. نزدیک شدن میزان تولید و فروش یکی از عوامل تحقق این امر تلقی میشود.

نگاه واقع‎بینانه «تکشا» به صورت مالی / جهشی از جنس مثبت در انتظار این شرکت

«تکشا» در 9 ماهه گذشته از سال جاری موفق به فروش 606 تن از انواع محصولات گردیده که درآمد 160 میلیارد ريالی به دنبال داشت. این میزان درآمد 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است و به 73 درصدی فروش کل دوره 12 ماهه سال قبل رسید.

این شرکت براورد کرده در 3 ماهه چهارم سال جاری با فروش 63 میلیارد ريالی، به مجموع فروش 224 میلیارد ريالی دست یابد که اندکی بیش از فروش سال قبل است.

با توجه به روند گذشته و فروش 17 میلیارد ريالی دی ماه، به نظر میرسد پیش بینیهای شرکت منطقی و برپایه واقعیات باشد و در نهایت در نزدیکی سال گذشته بار فروش خود در سال 97 را بر زمین بگذارد.

اما در مبحث سودسازی به موجب کاهش هزینههای تولید، قطعا با رشد سودآوری نسبت به سال 96 به کار خود در سال 97 پایان خواهد داد و از آن جا که «تکشا» درصد بالایی از سود خود را به صورت نقدی تقسیم میکند، سهامداری با این شرکت تا زمان برگزاری مجمع میتواند جذاب باشد؛ به خصوص آن که از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی 54 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و در مجموع روند رو به رشد داشته است.

نگاه واقع‎بینانه «تکشا» به صورت مالی / جهشی از جنس مثبت در انتظار این شرکت

در پایان باید خاطر نشان کرد که «تکشا» مطابق الزامات قانونی باید سرمایه خود را به 200 میلیارد ريال برساند و به همین جهت، این برنامه را در دستور کار خود قرار داده است. هم اکنون سرمایه این شرکت نزدیک به 110 میلیارد ريال است. آخرین افزایش سرمایه در تیر ماه سال 94 انجام گرفت. با توجه به این که در حال حاضر سود انباشته حدود 50 درصد سرمایه است، به نظر میرسد آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران محل افزایش سرمایه باشد؛ مگر آن که داستان جدیدی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها نوشته شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد مناسب این شرکت در اسفندماه 1397

«چدن» با دست پر به استقبال بهار آمد

قندی‌ها در تفکر استفاده از معافیت مالیاتی نشستند؛

اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش‌سرمایه

ارسال نظر