بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
عضو شورای عالی بورس گفت: با توجه به رشد نرخ ارز طی یکسال گذشته نیاز به سرمایه در گردش، دولت را مجاب می‌کند که به سمت ابزارهای مالی بازار سرمایه حرکت کند.
کد خبر : ۱۸۸۵۵۴

به گزارش بورس نیوز، دومین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه، امروز با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، مدیران نهادهای مالی مختلف و جمع کثیری از اهالی بازار در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس در سخنانی در زمینه تاثیر سیاست‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه توضیحاتی ارایه داد و گفت: جذابیت ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی به چند عامل بر می‌گردد. موضوع اول مربوط به تنگناهای اعتباری بانک‌هاست. بحران بانکی طی چند سال اخیر شرایطی را به وجود آورده که تامین مالی از سوی بازار پول چندان میسر به نظر نمی‌رسد.

عبده تبریزی در ادامه بیان کرد: دومین موضوعی که علاقه به تامین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش داده، نیاز به نقدینگی بیشتر در جامعه است. با توجه به رشد نرخ ارز طی یکسال گذشته نیاز به سرمایه در گردش، دولت را مجاب می‌کند که به سمت ابزارهای مالی بازار سرمایه حرکت کند.

وی سومین دلیل این انتخاب را نیاز‌های ضروری دولت دانست و گفت: دولت برای تکمیل پروژه‌های عمومی خود نیاز به استفاده از ابزارهای مالی مختلف دارد. در این شرایط، تنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی برای دولت به شمار می‌رود. همچنین توسعه بازار سرمایه از اوایل دهه ۸۰ نیز مزید بر علت است که دولت‌ها از پشتیبانی بازار سرمایه بیشتر بهره‌مند شوند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی بازار سرمایه می‌تواند محرک رشد اقتصادی باشد، گفت: استفاده از ابزارهای مالی بورسی می‌تواند مزایای بسیاری زیادی برای دولت داشته باشد. در وهله اول تامین مالی از این مسیر هزینه‌های ریخته کمتر (جانبی) را برای دولت به همراه دارد. همچنین این نوع تامین مالی برای دولت بازار محورتر است. این بدان معناست که سیستم عرضه و تقاضا در این ابزارها می‌تواند در تنظیم هزینه‌ها موثرتر باشد.

وی افزود: همچنین تامین مالی از طریق ابزارهای بورسی اهرم بسیار قوی برای افزایش وجوه خصوصی است و می‌تواند خصوصی سازی و حضور مردم را به شدت افزایش دهد. از سوی دیگر این نوع تامین مالی میتواند بسیار پایدارتر از کمک‌های دولت به پروژه‌های بزرگ عمومی باشد و اطمینان از تداوم جریان نقدینگی را افزایش دهد.

عبده تبریزی همچنین با اشاره به کاربرد ابزارهای بازار سرمایه در طیف‌های مختلف اقتصادی بیان کرد: زمانی که قرار است از این ابزارها استفاده شود باید دقت لازم به عمل آید که شرایط اقتصادی به چه صورت است. به معنای دیگر، شرایط اقتصادی مشخص می‌کند که از چه نوع ابزاری استفاده شود.

وی افزود: همچنین در هنگام استفاده از این ابزار‌ها باید هدف از طراحی ابزار مزبور مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این باید دقت شود که درجه تاثیر این ابزار در بازارهای مختلف متفاوت است و باید برای انتخاب آن‌ها تحقیقات لازم صورت گیرد.

این استاد دانشگاه، مسایل محوری اقتصاد کشور را حول دو محور تحریم‌ها و نقدینگی دانست و گفت: در زمینه تحریم‌ها دولت اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود که راه کارهای مقابله با تحریم‌ها از سوی دولت تعبیه شود.

وی در زمینه نقدینگی نیز گفت : سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در چند ماه اخیر به گونه ای بوده است که به جهت هدایت و کنترل نقدینگی حرکت داشته است. در این زمینه دولت باید صادرات را به هر شکل ممکن ادامه دهد و راه کارهای تعامل با دیگر کشورها را پیدا کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۷ کارشناس از ۶ محرک شادابی بورس گفتند؛

تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کانون توجهات

با همکاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و بانک مسکنانجام شد؛

تامین مالی چهارپروژه مسکونی در نقاط مختلف کشور

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
عمل کنید از حرفها زیاد میزنن در عمل شاخص پایین میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
پس کارشناسان بورس که میگفتن حباب بورس وگرفته بایداستراحت کنه کجایین
میترا
Germany
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
اینا فقط حرفه ما که هیچی ندیدیم