بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران مطرح کرد:

خصوصی‌سازی باشگاه‌ها از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران گفت: یکی از راه‌های گریز از ساختار غیررقابتی باشگاه‌های فوتبال در ایران، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها از طریق عرضه سهام آن‌ها در بازار سرمایه است.
کد خبر : ۱۸۸۶۷۵

خصوصی‌سازی باشگاه‌ها از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، رضا غلامعلی‌پور درباره چگونگی واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه، افزود: پیشنهاد می‌شود سازمان خصوصی‌سازی فرصت مشخصی مثلا 6 ‌ماهه در نظر بگیرد تا کنسرسیوم‌های ورزشی متقاضی شامل شرکت‌هایی متشکل از باشگاه‌داران، چهره‌های ورزشی، هواداران و اسپانسرها تشکیل شود.

وی اضافه کرد: در گام بعد، در قالب مزایده در بازار سوم فرابورس بین این کنسرسیوم‌ها رقابت برای عرضه بلوکی سهام این 2 باشگاه انجام شود.

غلامعلی‌پور با بیان اینکه مزیت این روش آن است که مدیریت این باشگاه‌ها به افراد صاحب صلاحیت و دارای توان مالی واگذار می‌شود، گفت: می‌توان حداقل 51 درصد سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را به این شکل واگذار کرد و ‏پس از گذشت دوره سه تا پنج‌ساله و حصول اطمینان از مدیریت مناسب در باشگاه، باقیمانده سهام را به صورت خرد در فرابورس عرضه ‏کرد.‏

وی تاکید کرد: ‏با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی این باشگاه‌ها، اساسنامه باید طوری تنظیم شود که امکان تایید صلاحیت هیات مدیره باشگاه‌ها توسط وزارت ورزش و جوانان وجود داشته باشد، همانطور که اکنون صلاحیت هیات مدیره بانک‌ها توسط بانک مرکزی تایید می شود.

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران، روش دیگر برای واگذاری سهام باشگاه‌های ورزشی را تشکیل «صندوق سرمایه‌گذاری بخش ورزش» اعلام کرد و گفت: این صندوق با هدف سودآوری برای تداوم حیات ورزشی باشگاه‌ها و موسسه‌های ورزشی و همچنین توسعه درآمدزایی صنعت ورزش فعالیت می‌کند و در جذب سرمایه‌گذاران موثر است.

غلامعلی‌پور با بیان اینکه صورت مالی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهیه شده اما این صورت‌های مالی تاکنون منتشر نشده است، گفت: رئیس سازمان خصوصی‌سازی در جلسه‌ای که در مورد واگذاری باشگاه‌های ورزشی برگزار شد، اعلام کرد صورت مالی حسابرسی شده این دو باشگاه آماده شده است.

وی افزود: اگر واگذاری باشگاه‌ها به بخش خصوصی مطابق یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده و اهداف مشخص و با استفاده از روش‌های عملیاتی موثر انجام شود، موجب بهبود وضعیت فوتبال باشگاهی و ملی و در پی آن اقتصاد ورزش می‌شود.

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران یادآور شد: یکی از راه‌های گریز از ساختار غیررقابتی باشگاه‌های فوتبال در ایران، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها از طریق عرضه سهام آن‌ها در بازار سرمایه است.

غلامعلی‌پور ادامه داد: از آنجا که بازار سرمایه، بازاری شفاف، رقابتی و تحت نظارت است و فضایی امن برای فعالیت اقتصادی فراهم می‌کند، حضور باشگاه‌ها در ساختار این بازار، اعتماد افراد برای سرمایه‌گذاری در آنها را افزایش می‌دهد و از طرفی به توسعه جذب درآمد در اقتصاد فوتبال کشور نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظر مالکیت، هر باشگاه باید به صورت یک موسسه تجاری به ثبت رسیده باشد، افزود: باشگاه‌های حرفه‌ای باید قادر به تامین هزینه‌های خود، سودآوری سالیانه از طریق مدل‌های کسب درآمد مرسوم در دنیا، کاهش بدهی‌ها با ارائه برنامه مدیریتی کارا و نمایش افقی روشن از آینده تجاری باشگاه برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران باشند.

غلامعلی‌پور اصلی‌ترین منابع درآمدی صنعت فوتبال را حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و درآمد روز مسابقه اعلام کرد و گفت: از مهم‌ترین منابع درآمدی باشگاه‌ها، حق پخش تلویزیونی است و هرچه پخش مسابقات فوتبال در سطوح باشگاهی، ملی و بین‌المللی وسیع‌تر باشد، میزان جذب حامیان مالی باشگاه‌ها بیشتر خواهد بود.

وی وجود اطلاعات شفاف و کامل اقتصادی در مورد یک ورزش خاص را از مهم‌ترین ابزار تصمیم‌گیری شرکت‌ها برای ورود منابع مالی سرمایه‌گذاران به آن ورزش دانست و اضافه کرد: باشگاه‌های حرفه‌ای می‌توانند با افشای اطلاعات مدیریتی و مالی خود سود بیشتری را از طریق حامیان مالی و سرمایه‌گذاران به دست آورند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد:

انتقال مدیریت از دولت به بخش خصوصی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

مالیات مهم‌ترین ابزار سیاست اقتصادی

ارسال نظر