بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
بهترین روش فروش زعفران، عرضه در بورس کالا بوده چراکه این بازار به شفافیت قیمت ها کمک خواهد کرد و در بحث ورود ایران به بازار های بین المللی کمک موثری خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۸۷۱۹
ایجاد تشکل‌های روستایی برای ورود زعفران به بورس کالا/ زعفران نیازمند الزام به فراموشی فروش سنتی
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که سال ها قیمت زعفران به شکل واقعی و شفاف مشخص نمی شد، اما با ورود این محصول به بورس کالا، قیمت های واقعی و براساس عرضه و تقاضا کشف می شود که در این زمینه نیاز است فعالان اصلی بازار زعفران به معاملات بورس ورود کنند. 
ابراهیمی اظهار داشت: زعفران، محصول خاص ایران است که متاسفانه طی سال ها قدر این نعمت ارزشمند و زحمت زیاد کشاورزان را ندانسته ایم به طوریکه هر ساله شاهد عرضه بدون برنامه این محصول به بازارهای جهانی اما توسعه برندسازی و استفاده خارجی ها از زعفران ایران هستیم. 

خبرنگار بورس نیوز در خصوص وضعیت کشت زعفران گفت وگویی با عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس انجام داده که چکیده آن را میخوانید.

 بازار زعفران را به لحاظ وضعیت کشت و قیمت چطور ارزیابی می کنید؟

پاپی زاده: زعفران یک محصول جهانی است و طبیعتا قیمت آن هم باید تابع قیمت جهانی و بین الملی باشد.
با توجه به اینکه تقریبا 90درصد زعفران ایران، زعفران صادراتی است؛ بنابراین طبیعی است که قیمت ها تحت تاثیر قیمت جهانی و البته نرخ ارز قرار بگیرد و با افزایش نرخ ارز در داخل کشور، قیمت زعفران افزایش پیدا کند. در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران در محدوده 900 دلار تا 1200 دلار در نوسان است. البته در طول این چند سال، به دلیل حضور شبکه های دلالی در بازار زعفران، کشاورزان از درآمد کشت و فروش زعفران آن چنان که باید، بهره نبرده اند. ضمن اینکه ساماندهی مناسبی هم در بازار زعفران به عمل نیامده و در بحث فرآوری، بسته بندی و بازار یابی در خارج از کشور ضعیف عمل کرده ایم. خوشبختانه امسال روند کشت و نرخ فروش زعفران نسبتا مناسب بوده و کشاورزان با فروش محصولات خود به قیمت مناسب، شرایط بهتری داشته اند. با این حال باز هم امسال بخش عمده سود فروش زعفران به جیب دلالان خواهد رفت. بنابراین هرچند امسال برای کشاورزان، سالی رضایت بخش بوده است، اما بیش از آنکه کشاورزان از فروش زعفران منتفع شوند، واسطه ها و سوداگران منفعت برده اند.


بورس کالا چقدر میتواند به نفع کشاورزان باشد و جریان سود زعفران را به سمت کشاورز و تولیدکننده زعفران هدایت کند؟

پاپی زاده: شبکه دلالی در بعضی مناطق کشور، به صورت هماهنگ عمل کرده و بازار را به نفع خود، مدیریت میکنند و معمولا قیمت پایینی به کشاورزان پیشنهاد می دهند. از سویی، کشاورزان هم تسهیلاتی از بانک دریافت کرده اند و پس از یکسال زحمت و تلاش، باید نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک ها اقدام کنند تا مشمول جریمه نشوند. از این رو ناچار به فروش محصول خود به دلالان می شوند و از سوی دیگر، همین دلالان و واسطه ها، در فصل برداشت محصول، بازار را در کنترل خود گرفته و ارزان می خرند و پس از آن، زعفران را با قیمت های سرسام آوری در بازار به مصرف کنندگان عرضه می کنند. معامله زعفران در بورس کالا کمک میکند تا در محیطی شفاف و در یک رقابت منصفانه، خریداران حضور پیدا کنند و براساس میزان عرضه و کیفیت محصول و رقابت بین تولیدکنندگان، قیمت تعادلی کشف شود که قیمت عادلانه تری است و در نهایت برای مصرف کنندگان هم این وضعیت مزایایی دارد و حاشیه سودی که واسطه ها دریافت می کردند، به جیب تولیدکننده و مصرف کننده واقعی خواهد رفت.

بهترین روش فروش زعفران چیست؟

پاپی زاده،: بهترین روش فروش زعفران، عرضه در بورس کالا است. بورس کالا هم به شفافیت قیمت ها کمک خواهد کرد و هم در بحث ورود ایران به بازار های بین المللی کمک موثری خواهد بود. در حال  حاضر 80 درصد زعفران صادراتی با برندی غیر از ایران در بازار جهانی عرضه میشود این یعنی خریداران خارج از کشور، زعفران ابران را خریده و با برند و با بنام خود وارد بازارهای صادراتی میکنند. در نتیجه بورس فرصتی است تا تشکل های داخلی بتوانند به صورت متمرکز زعفران را خریداری کنند و با برند مشخصی به خارج از کشور صادر کنند.  بورس علاوه بر  شفافیت و کمک به کشف قیمت عادلانه که در واقعه هم به نفع کشاورز است و هم به نفع مصرف کننده، به بحث صادرات زعفران هم کمک خواهد کرد. چرا که قیمت تعادلی تعیین خواهد شد که با توجه به قیمت جهانی ، شرایط را برای صادرات بهبود می بخشد.

در سال گذشته میزان فروش زعفران رشد داشته است؟

پاپی زاده : بله، در زمینه زعفران هم افزایش تولید و هم افزایش صادرات داشته ایم.


کشاورزان در تعیین قیمت زعفران دخیل هستند؟

پاپی زاده: قسمت عمده ای از زعفران که وارد بازار میشود، همچنان بصورت سنتی توسط دلالان مرزی خریداری میشود و چون کشاورزان ما کشاورزان خورده پایی هستند حجم برداشت محصول شان به شدت پایین است، عرضه محصول در بورس برای آنها توجیه اقتصادی ندارد و ناچارا محصول خود را با قیمت پایین تر به دلالان می فروشند.

 نقاط ضعف بورس کالا چیست؟

پاپی زاده: تولیدکنندگان ما، عمدتا توانایی عرضه مستقیم محصول خود را در بورس ندارند. بهتر است با ایجاد تشکل هایی در قالب سازمان دهی در مناطق توسعه نیافته، به کشاورزان کمک شود. اگر این نقطه ضعف بر طرف شود، بورس کالا ظرفیت خوبی برای بازار زعفران خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر