بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
سختگیری‌های بانک مرکزی در هدایت بانک‌ها به استانداردهای بین‌المللی بانکداری یکی از نیازها بوده و در همین راستا گام‌هایی همانند مبارزه با پولشویی در داخل نظام بانکی رقم خورده است.
کد خبر : ۱۸۸۷۲۰
به گزارش بورس نیوز، در چهار دهه اخیر، بسیاری از صنایع کشور رشد چشمگیری داشته و کثرت شعب بانکی نشان از رشد این صنعت دارد. اما به نظر می رسد تحریم ها بیش از هر صنعتی، به بانکداری آسیب زده است.

سید حسین سلیمی نایب رییس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بانک ها در ۴۰ سال اخیر بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بانک‌ها دولتی شدند و دولتی بودن و شرایط جنگی اجازه رشد چندانی به بانک ها نداد. ولی از اوایل دهه ۷۰، به تدریج بانک های خصوصی وارد چرخه فعالیت های بانکداری شدند و با حضور بانک های خصوصی و رقابت بین بانک ها، صنعت بانکداری در کشور روند رو به رشدی در پیش گرفت. 

فرآیند خصوصی سازی هم به این روند کمک کرد و زمینه برای گسترش شعب بانکی و ارائه خدمات متنوع تر و حتی فعالیت های بانکی بین المللی فراهم شد و بعضی بانک ها شعبی در خارج از کشور راه اندازی کردند.

وی افزود: می توان دهه ۸۰ را بهترین دوران و اوج شکوفایی صنعت بانکداری کشور اعلام کرد. در آن دوران شعب بانکی به شدت افزایش داشت و بانک های خصوصی سهم قابل توجهی در ارائه خدمات پولی و بانکی در کشور داشتند و تلاش می شد به استانداردهای بین‌المللی بانکداری جهانی نزدیک شویم. اما با اعمال تحریم های آمریکا در دولت دهم و نیز مشکلات ناشی از مطالبات معوق بانک ها و نیز رکود اقتصادی کشور، از سرعت رشد بانک ها کاسته شد و شعب خارجی بانک ها هم غیر فعال گردید.

سلیمی تصریح کرد: بانک مرکزی نظارت های سختگیرانه تری در مورد بانک ها اعمال کرده و به نظر می رسد با تشدید سختگیری ها، می توان کم کم به سمت استانداردهای بانکداری بین المللی حرکت کرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصول مورد توجه و با اهمیت در بانکداری بین‌المللی، مبارزه با پولشویی است. این موضوع قبلا در بانک های ما چندان مورد توجه نبوده، ولی اخیرا در این مورد هم مقررات سختگیرانه تری اعمال شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر