بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آهنگ صعودی گوش‌خراش دلار/ سقوط ریال و انتظاری برای رکوردشکنی دلار

در آخرین افزایشی که نرخ دلار در سال جدید دید، قیمت آن به محدوده 20هزار تومان رسید و همین پدیده احتمال شکستن رکورد جدید در بازار را آسان‌تر می‌کند و اگر رشد صعودی دلار حفظ شود چنین رویکردی از بازار بعید نیست .
کد خبر : ۱۸۸۸۳۷

آهنگ صعودی گوش‌خراش دلار/ سقوط ریال و انتظاری برای رکوردشکنی دلار

علی دهدشتی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص افزایش افسارگسیخته قیمت دلار و سکه در بازار کشور اظهارکرد: در مدت 2 الی 3 سال گذشته معمولا در بازه زمانی دی، بهمن و اسفندماه بازار ارز کشور شاهد افزایش قیمت دلار بوده و این اتفاق به الگوی رفتاری طی سال‌های گذشته تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت دلار در اواسط سال گذشته، پیش‌بینی رشد مجدد قیمت دلار از لحاظ روانی وجود داشت چراکه انتظارات از افزایش تورم در سال 98 بالاست و سرمایه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول، روی به سمت سرمایه‌گذاری در بازارها می‌آورد.

دهدشتی با اشاره به اینکه سیاست دولت یکی از نقاط مهم در تعیین نرخ در بازار است، تاکید کرد: سیاست دولت و کمبود ارز شاید یکی از دلایل افزایش نرخ ارز بوده اما از سوی دیگر نزدیکی به فضای اردیبهشت ماه و احتمال عدم تمدید معافیت خرید نفت 8 کشور از سوی آمریکا نیز بازار دلار کشور را تحریک کرده و احتمال رشد قیمت دلار و رکورد شکنی وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی امکان سقف شکنی قیمت دلار طی ماه‌های آینده را دور از ذهن ندانست و تصریح کرد: در آخرین افزایشی که نرخ دلار در سال جدید دید، قیمت آن به محدوده 20هزار تومان رسید و همین پدیده احتمال شکستن رکورد جدید در بازار را آسان‌تر می‌کند و اگر رشد صعودی دلار حفظ شود چنین رویکردی از بازار بعید نیست زیرا از لحاظ روانشناسی حرکت مجدد آهنگ افزایشی دلار اینبار می‌تواند پس از رد شدن قیمت دلار از 15 هزارتومان، برای جهشی سرسام‌آور آهنگ خود را کوک کند بنابراین باید دولت با مکانیزم‌های واقعی وارد گود این بازار شود.

وی درباره تاثیر دلار بر سکه نیز اشاره داشت و گفت: رشد آهنگ دلار، سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا در این برهه سرمایه‌ شاید جذب بازار دلار نشود و بر سکه تمرکز کند و حبابی که بخاطر انتظار از افزایش قیمت دلار در بازار ایجاد می‌شود را از بازار سکه دریافت کند.

دهدشتی تاثیر دلار بر بازارسرمایه را نیز بی‌تاثیر ندانست و افزود: نرخ دلار باعث رشد سهام در بازار شد اما نمی‌توان از رشد نرخ فلزات و نفت غافل شد و از سوی دیگر زمانی که سود بانکی به وضعیت ماه‌شمار تبدیل می‌شود طبیعتا خروج پول از بازارمالی به سمت بازارسرمایه رقم خواهد خورد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هنگامی که دلار در جاده صعودی قرار می‌گیرد، طبع سرمایه به سمت شرکت‌های صادراتی تغییر می‌کند و نگاه آنها بخاطر رشد قیمت و تفاوت نرخ در سال 98 طبیعتا جذب شرکت‌های دلاری می‌شود که EPS بیشتری را دارند و بازار نیز به سمت قیمت‌های توافقی پیش‌ می‌رود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
براساس دهک‌های هزینه‌ای بررسی شد؛

اعلام نرخ تورم مصرف‌کننده بهمن‌ماه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

نقدینگی مردم در بازار ارز برای سود در آینده

عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

ورود سرمایه به محیط پُر ریسک سکه/ دلایل رهایی فنر سکه بررسی شد

ارسال نظر