بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
ایران از نظر سواد مالی، رتبه بیستم را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۱۸۸۸۵۲
به گزارش بورس نیوز، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در کنگره آسیب شناسی آموزش در نظام پولی و مالی کشور گفت: توانایی بهره برداری از دانش ها و مهارت ها برای مدیریت موثر منابع مالی در راستای ایجاد رفاه را سواد مالی می نامند.

وی با بیان اینکه سواد مالی در عصر کنونی گستره وسیعی در زندگی افراد دارد گفت: ریسک، بیمه، پس انداز و قرض گرفتن از مفاهیمی هستند که باید برای زندگی عادی هر فرد در این خصوص سواد کافی داشته باشد.

صحرایی با اشاره به اینکه سواد مالی مختص گروه سنی خاصی نیست و از کودکان تا بازنشستگان را شامل می شود گفت: همه افراد نیازمند سواد مالی هستند مخصوصا برای کسانیکه سواد کمتری دارند باید اقداماتی در راستای افزایش سواد مالی آنها انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه بر اساس پژوهش های انجام شده ضعف سواد مالی موجبات ایجاد مشکلات اقتصادی برای افراد به خصوص در دوران بازنشستگی را به همراه دارد گفت: سرمایه گذاری درخصوص ارتقاء سواد مالی موجب افزایش ثروت خانوار و درنهایت جامعه می شود.

صحرایی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده کشورهای آمریکا و اروپای شمالی دارای بیشترین سطح سواد مالی هستند.

وی با بیان اینکه سطح سواد مالی در کشورهای پیشرفته حداق 45 درصد است ادامه داد: در کشورهای درحال توسعه ثروتمندان جامعه، 31 درصد و اقشار ضعیف تر دارای سواد مالی 23 درصدی هستند و در کشورهای پیشرفته نیز سطح سواد مالی ثروتمندان  60 درصد است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران ادامه داد: ایران نیز در بین دیگر کشورها رتبه 20 را از نظر سطح سواد مالی دارد.

صحرایی افزود: درآمد سرانه کشورها نیز به تبع افزایش سواد مالی روند رو به رشدی را در پیش خواهد گرفت.

وی درخصوص نقش بورس اوراق بهادار تهران در افزایش سواد مالی نیز تشریح کرد: در راستای آموزش های عمومی کتاب هایی توسط این سازمان تهیه شده و کارگاه های آموزشی نیز در این رابطه برگزار شده است.

صحرایی در پایان افزود: استانداردهای آموزشی درخصوص شناسایی اصول بازار سرمایه، آموزش آیین رفتار حرفه ای، شناسایی اصول تحلیل گری بورس و شناسایی اصول بنیادی این سازمان در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر