بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به موج طمع با طعم دلار تا وامی که در جیب متقاضی نمی‌رود.
کد خبر : ۱۸۹۰۰۲
پارک خودرو مدیر جدید در کنار کردستان/ نردبان دلار به ظریف نرسید

به گزارش بورس‌نیوز، طبق آخرین شنیده‌ها از ساختمان اپراتورها گویا تغییراتی باردیگر دامن‌گیر اپراتورها می‌شود یعنی اینبار دیگر مدیرعامل اپراتور معروف گویا قرار است که تغییر کند و صندلی خود را به تازه نفسی دیگر تقدیم کند؛ اما سخنگوی راه‌پله‌ها خبری شگرفت داده که مدیر اپراتور زرد که به تازگی تعویض شد اینبار ماشین خود را کنار اتوبان کردستان پارک کرده تا صندلی جدیدی را دریافت کند، البته این نوع تودیع و معارفه بیشتر شبیه اسباب‌کشی بود تا موضوع دیگر.

وقتی باید بازار حفظ شود

رفتن فرد نخست دیپلماسی کشور شاید موج گرانی دلار را به بازار تزریق می‌کرد اما آن کسی که کلید خزانه را در دست دارد نشان داد که می‌تواند دلار را در بازار به‌قدری پخش کند که رفتن ظریف و برجام که هیچ، حتی رئیس‌جمهور نیز دلش گرفت و بخواهد برود بازار می‌تواند با التهاب خاصی مواجه نشود و ارزش پول ملی از بالای نردبان دلار سقوط نکند.

موج طمع با طعم دلار

به گواه فعالان بازارسرمایه، ریسک این بازار افزایش پیدا کرده و اغلب تازه واردان این بازار هنوز نتوانسته‌اند بر صفحه شطرنج بازی بورس مسلط شوند اما احتمالا معنای ریسک را این بازیگران جدید به خوبی می‌دانند که اگر معنای واقعی ریسک مالی در زندگی شخصی در حوالی زندگی ما سرکشی نداشته باشد اما در بازی بورس، این ریسک بر شانه سهامداران نشسته است. بنابراین باید طمع و هیجان در بازار را کنترل کرد و سوار موج تلاطمی دلار نشد.

وامی که در جیب متقاضی نمی‌رود

نگاهی به آمارهای بانکی نشان می‌دهد که سالانه بیش از 600 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی اعطا می‌شود که یک سوم آن تسهیلات جدید بود و مابقی آن کوه یخی است که در حساب‌های بانک‌ها مخفی شده و تاکنون کسی این قسمت از تسهیلات‌دهی را مشاهده نکرده است.
شاید بد نباشد بدانیم تنها در 10ماهه ابتدایی سال جاری، 535 هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات در حالی به افراد متقاضی پرداخت شد که ابتدا گفته شده پول نیست و اینکه اگر میانگین بر کل کشور گرفته شود، از هر 11 نفر یک نفر وام گرفته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر