بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
اقدام بانک‎های نظامی‎از چند جهت قابل تأمل است؛ علاوه بر بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‎ها، شاهد کاهش هزینه‎ها خواهیم بود و بار سنگینی از دوش صورت‎های مالی برداشته می‎شود و قیمت تمام شده خدمات کاهش می‎یابد. در ادامه نگاهی به وضعیت کلی 5 بانک نظامی‎خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۸۹۰۳۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، با وخیم شدن اوضاع صنعت بانکداری در کشور و کاهش بازدهی و زیان‎ده شدن برخی بانکها، اصلاح ساختار این صنعت در دستور کار قرار گرفت. ادغام بانکهای نظامی به عنوان اولین چالش طی سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفت. ظاهرا این موضوع بسیار به واقعیت نزدیک شده و امروز ادغام بانکهای قوامین، انصار، کوثر، مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه رسما کلید خورد.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

هر چه بانک بزرگتر باشد، بهره‌وری بالاتری دارد؛ بنابراین ادغام بانکهای نظامی تغییرات مثبت به همراه دارد. با توجه به تجربه موفقیت آمیز در چند کشور دیگر، این اقدام از چند جهت قابل تأمل است؛ علاوه بر بهبود نسبت کفایت سرمایه بانکها، شاهد کاهش هزینهها از طریق کاهش شعب فیزیکی و احتمال پرسنل بانکها خواهیم بود و بار سنگینی از دوش صورتهای مالی برداشته میشود و قیمت تمام شده خدمات به شدت کاهش مییابد.

بر اساس آخرین اطلاعات مالی منتشر شده، دو بانک «قوامین» و «مهر اقتصاد» با زیان انباشته روبرو هستند و سه بانک دیگر سود انباشته چندانی در چنته ندارند. این موضوع به خوبی نشان دهنده این موضوع است که عملکرد این بانکها بهره وری لازم را نداشته است.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

بانکهای نظامی در مجموع بالغ بر 1932 هزار میلیارد ريال دارایی دارند و در مقابل، 1885 هزار میلیارد ريال بدهی به بار آورده اند. بنابراین، نسبت بدهی کل در رقم 0.97 قرار میگیرد که چندان مطلوب نیست. بیشترین میزان دارایی و بدهی مربوط به بانک «قوامین» است.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

این بانکها بالغ بر 2539 شعبه با حضور 26439 کارمند دارند که پس از ادغام، ضمن مدیریت بهتر هزینهها، این تعداد به مرور زمان کمتر خواهد شد و از هزینههای عمومی، اداری و کارکنان کاسته خواهد شد.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

در حال حاضر، به سبب تعداد بالای کارکنان، بیشترین هزینه را بانک «مهر اقتصاد» پرداخت میکند و شاید یکی از مهمترین دلایل زیان‎دهی این بانک، تعداد بالای شعب و کارکنان و در نتیجه هزینههای سرسام‎آور باشد.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

بر اساس اطلاعات موجود، نسبت کفایت سرمایه لازم 8 است که تنها بانک حکمت این موضوع را رعایت کرده و سایر بانکها در شرایط مطلوبی از این حیث قرار ندارند.

به طور کلی در این 5 بانک بیش از 1786 هزار میلیارد ريال سپرده گذاری انجام شده که بیشترین رقم سپرده گذاری مربوط به بانک «مهر اقتصاد» است.

ادغام بانک‎های نظامی‎در نگاه اعداد و ارقام / بانک «سپه» بزرگ می‎شود

بنابراین، با ادغام بانکهای مذکور که اغلب، اوضاع چندان مساعدی ندارند، میتوان به بهبود شرایط امیدوار بود و از این پس، بانک «سپه» به یک غول بانکی بدل خواهد شد؛ به شرطی که بتواند از منابع موجود استفاده بهینه را بکند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاردان
Spain
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
سلام باتوجه به هزینه ای یادشده وزیانهای انباشته شما یا بانک هیچگونه برنامه یاجدولی مبنی بر روش استهلاک وزمانبندی مستهلک مودن این زیانها رانداده ونمیتوان با هزینه های اداری ومالی سرسام آور این بانکها مطمئن بود که خود بانک سپه نیز دچارمشکلات عدیده نشود این خوشبینی افراطی همانند عملکرد ندانسته وناآگاهانه بانکهای ورشکسته ومتضررفوق میباشد ومطمئنا بانک سپه که بانکی کاملا دولتی است تا سالها دچارمشکلات عدیده خواهد شد که درنهایت منجر به ادغام آن بایک بانک دیگر دربخش خصوصی خواهد شد تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
........................