بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
«مبین» برآورد کرده تا پایان سال جاری به رقم فروش 70171 میلیارد ريال دست یابد که تا دوره 11 ماهه توانسته 88 درصد این رقم را محقق کند. بنابراین دستیابی به این مبلغ که 70 درصد بیش از فروش سال 96 است، چندان دور از دسترس نیست.
کد خبر : ۱۸۹۰۵۳

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی مبین» یکی از بزرگترین طرحهای Utility جهان به شمار میرود. درحال حاضر دو شرکت پتروشیمی «دماوند» و «تولید برق عسلویه مپنا» به عنوان رقیب اصلی این شرکت محسوب میشوند، ولی به جهت این که مشتریان هر شرکت مشخص و قراردادها به صورت بلندمدت است، فعالیت این شرکتها تهدیدی برای دیگری نیست.

حکایتی شیرین از زبان یک یوتیلیتی / پرش بلند «مبین» در درآمدزایی

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار فروش، حاشیه سود ناخالص در دورههای گذشته گام در مسیر صعودی نهاده و انتظار میرود این روند در پایان سال 97 تکمیل و تثبیت گردد. البته این حاشیه سود نسبت به میانگین سه شرکت هم‎گروه حدود 22 درصد عقب است.

حکایتی شیرین از زبان یک یوتیلیتی / پرش بلند «مبین» در درآمدزایی

«مبین» برآورد کرده تا پایان سال جاری به رقم فروش 70171 میلیارد ريال دست یابد که تا دوره 11 ماهه توانسته 88 درصد این رقم را محقق کند. بنابراین دستیابی به این مبلغ که 70 درصد بیش از فروش سال 96 است، چندان دور از دسترس نیست.

در این مدت، بیشترین مقدار و مبلغ فروش محصولات یوتیلیتی به خوراک گاز تعلق دارد؛ به گونه‎ای که بیش از 50 درصد مبلغ فروش را شامل میشود.

شرکت «پتروشیمی‎ زاگرس» مشتری عمده محصولات «مبین» شناخته میشود و در دوره مذکور 42 درصد مبلغ کل فروش مربوط به ارائه خدمات و محصولات به این شرکت بوده است. قابل ذکر است که به زودی به لیست مشتریان، شرکت «پارسیان سپهر» که اواخر سال 98 به بهره‎برداری میرسد، نیز اضافه میگردد.

حکایتی شیرین از زبان یک یوتیلیتی / پرش بلند «مبین» در درآمدزایی

رشد نرخ فروش محصولات در سال جاری سبب شده تا طی مدت 9 ماه سال جاری بیش از 12 ماهه سال قبل درآمد فروش کسب کند.

نرخ فروش محصولات تا چندین سال قبل توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابلاغ میگردید اما در سال 97 فرمول محاسبه نرخهای یوتیلیتی شرکتهای «مبین» و «فجر» را بر مبنای میانگین وزنی بازده داراییهای شرکتهای مصرف کننده یوتیلیتی تعیین کرد. این اقدام چند نکته درون خود جای داده است:

1. دستورالعمل مذکور صرفا چارچوب قیمتگذاری را تعیین نموده و صدور رای در خصوص قیمتها منوط به بررسی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

2. عامل تعیین کننده در این فرمول، میانگین وزنی بازده داراییهای مولد شرکتهای پتروشیمی‎ مصرف کننده و فعال در بورس اوراق بهادار تهران و ارزش داراییهای مولد شرکت پتروشیمی مبین است.

3. در سالهای 95 و 96 فروش شرکتهای پتروشیمی مصرف کننده بر مبنای ارز آزاد بوده و عملا تاثیر نرخ ارز در قیمت محصولات لحاظ خواهد شد.

4. مطابق صورتهای مالی، ارزش داراییهای «مبین» به مراتب بیشتر از میانگین ارزش داراییهای شرکتهای مصرف کننده است و از طرفی میانگین وزنی داراییهای شرکتهای مذکور همواره بیشتر از «مبین» است.

عمده دلیل افزایش بهای تمام شده در سال جاری نسبت به گذشته، رشد هزینه سربار به دلیل افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی به دلیل رشد نرخ ارز است. نرخ تسعیر ارز در 6 ماهه نخست سال 97 بر مبنای نرخ اعلامیبانک مرکزی بود و در نیمه دوم سال بر پایه نرخ معاملاتی ارز پتروشیمیها در سامانه نیما لحاظ میگردد.

باید توجه داشت که با توجه به تسویه کلیه بدهیهای ارزی و تسهیلات انتظار میرود در آینده زیان تسعیر شناسایی نگردد.

نرخ خرید گاز سوخت و خوراک توسط شرکت ملی گاز ایران مشخص میشود. نوسانات آن تنها در بخش گاز سوخت و به میزان مصرف این شرکت بر سود تأثیرگذار است. این شرکت تنها نقش واسط را در فروش گاز خوراک و سوخت به شرکتهای منطقه بر عهده دارد و نوسانات نرخ گاز خوراک و سوخت در بخش فروش، تأثیری بر سود «مبین» ندارد.

موضوع مهمی که میتواند بر صورتهای مالی اثر بگذارد، معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم است. مصوبه افزایش معافیت مالیاتی مذکور از 10 به 20 سال از سوی دولت به سازمان امور مالیاتی ابلاغ گردیده اما تاکنون اجرا نگردیده است. بنابراین، به احتمال بسیار زیاد شرکتهای یوتیلیتی بدون هزینه مالیات در سالهای آینده به کار خود ادامه دهند.

در مجموع، وضعیت «مبین» مثبت ارزیابی میشود و قطعا سال جاری را با رشد قابل توجه در سودآوری به پایان میرساند. با توجه به روند موجود و پیش بینیهای شرکت، برآورد میشود سال 97 با شناسایی سود خالص در حدود 23000 میلیارد ريال به پایان برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر