بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پنل تخصصی با نام استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه و فعالان این حوزه برگزار شد.
کد خبر : ۱۸۹۱۹۱

ابزارهای اسلامی فاینانسی در خدمت سرمایه‌گذاری/ نیاز به رشد ابزارهای مالی اسلامی

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، در حاشیه پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پنل تخصصی با نام استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه و فعالان این حوزه برگزار شد.

سعید فلاح پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، امیر‌هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس، عباس ابراهیمی رئیس هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان، محسن فاضلیان مدیرعامل تامین سرمایه مسکن و علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران اعضای پنل استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران بودند.

سعید فلاح پور به عنوان رئیس پنل در بخشی از سخنان خود با مهم ارزیابی کردن نقش فعلی بازار سرمایه در اقتصاد و تامین مالی طرح‌های مهم کشور از شرکت کنندگان در پنل خواست تا تجربیات خود را درباره نقش مدیریت استراتژیک در توسعه فعالیت‌ها به خصوص در فرابورس و بورس تهران را بازگو کنند.

ابزارهای مالی اسلامی در کمک شفافیت بازار

امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در این پنل درباره ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه اظهار کرد:شاید کسانی که دنبال خانه هستند فرابورس را با «تسه» بشناسند و پس از آن با صکوک آشنایی داشته باشند؛ ابزارهای مالی اسلامی راه اندازی شد که انصافا کمیته فقهی سازمان بورس در این حوزه به ما کمک کرده است.

وی افزود: حتی ما ابزارهای اسلامی فاینانسی که در بازار سرمایه داریم حتی گسترده‌تر از ابزارهای اسلامی فاینانسی هستند که در دنیا مرسوم هستند؛ به عنوان مثال در لوکزامبورگ به عنوان کشوری که ابزارهای مالی اسلامی در آن عرضه می‌شود، اوراق ام بی اس را اوراق اسلامی نمی دانند در صورتی که کمیته فقهی ما در سازمان بورس و اوراق بهادار ام بی اس را جزو اوراق بهادار اسلامی شمرده است. 

مدیرعامل فرابورس اظهارکرد: ابزارهای متعددی در این حوزه به‌عنوان محصول ارائه شده و در زمینه نوآوری‌های مالی نیز در دستور کار بحث‌های تولیدی قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که باید شرکت‌های دانش‌بنیان فرابورس را با آن بشناسند، بحث گواهی اختراع است؛ حتی مجوز گواهی اختراع به‌عنوان یک ورقه بهادار از کمیته فقهی و شورای عالی بورس اخذ شده است؛ اگر فردی خواهان فروش اختراع خود در بازار باشد، میتواند چنین اقدامی را به عنوان یک ورقه بهادار در بورس اوراق بهادار معامله کند.

تامین مالی واقعی در بورس نهفته است

در ادامه این پنل، علی صحرایی در پاسخ به این سوال که اخیرا شما تامین مالی‌های خاصی را انجام دادید. این نواوری‌ها چقدر کمک کرده مثل اوراق اختیار فروش تبعی و گفت: 6 تا استراتژی طراحی شده که در نگاه نخست می‌توان این استراتژی را مبتنی برارتقای نظام بازارسرمایه در تامین فعالیت‌های اقتصادی کشور؛ تعمیق و گسترش بازار و تسهیل دسترسی مردم؛ بکارگیری مقررات و رویه‌های موثر بر حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق ذینفعان و سرمایه‌داران؛ توسعه دانش مالی و فرهنگ سرمایه گذاری؛ توسعه مستمر دارایی فیزیکی و منابع انسانی شرکت و خلق ارزش برای ذینفعان و استک هولدرها نام برد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران ادامه داد: بر اساس آمارهایی که پس از سال 87 منتشر شد، تامین مالی را مهم‌ترین نیاز دانست و البته نیاز به تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه، اجتناب ناپذیر است؛ آمار سال 86 حاکی از آن بوده که طی آن دوران، 7درصد تامین مالی کشور از طریق بازار سرمایه انجام می‌شد.

ادامه دارد...


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر