بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
مدیر مالی شرکت پالایش نفت شراز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مصونیت سودآوری «شراز» از تعدیل احتمالی نرخ ها

سودآوری شرکت های پالایشی بستگی به نرخ تسعیر ارز و قیمت نفت خام دارد. در شرایط فعلی، این دو نرخ قابلیت پیش بینی ندارد
کد خبر : ۱۸۹۳۳۵
به گزارش بورس نیوز، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی هفته گذشته در گفتگویی اعلام کرد: "محصولات پالایشگاه ها در چند ماه اخیر با نرخی غیرواقعی عرضه می‌شده و با نامه‌ای که از بانک‌مرکزی گرفته‌ایم، نرخ‌های ۴ماه (مهرماه تا دی ماه) را به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده‌ایم و خواسته‌ایم نرخ فرآورده‌های پالایشی و صورت حساب‌ها بر اساس نرخ رسمی که بانک مرکزی از میانگین نرخ سامانه نیما اعلام کرده، اصلاح شود. 

شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به اشتباه، در تعیین قیمت محصولات پالایشی نرخی بالاتر از نرخ سامانه نیما لحاظ کرده بود و با استعلامی که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی از بانک مرکزی به عمل آورد، نرخ های واقعی به شرکت پالایش و پخش اعلام شده و امیدواریم اصلاح و تعدیل نرخ ها هر چه زودتر صورت گیرد."

بهنام گشتاسبی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز «شراز» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر تعدیل احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی ها بر سودآوری پالایشی ها بیان کرد: به هرحال در صورت تعدیل و کاهش نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها، سودآوری پالایشگاه ها کاهش خواهد یافت؛ اما به نظر می رسد تاثیر این موضوع بر سودآوری پالایشگاه ها چندان بااهمیت نخواهد بود. ضمن اینکه این قضیه، شامل تمام پالایشگاه ها نیست و فقط پالایشگاه هایی را که نفتا و برخی محصولات دیگر را به شرکت های پتروشیمی می دهند، در بر می گیرد. 

وی ادامه داد: «شراز» محصولی به پتروشیمی ها عرضه نمی کند و حتی در صورت تعدیل نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها، اثری از این اتفاق نمی پذیرد.

فعال صنعت پالایشی در رابطه با پیش بینی وضعیت صنعت در سال ۹۸ گفت: پیش بینی وضعیت و روند سودآوری پالایشگاه ها در سال آینده بسیار دشوار است. سودآوری شرکت های پالایشی بستگی به نرخ تسعیر ارز و قیمت نفت خام دارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، این دو نرخ قابلیت پیش بینی ندارد و هر لحظه ممکن است با یک خرداد سیاسی یا دستورالعمل و مصوبه داخلی، نرخ ها تغییر کند. بنابراین اظهار نظر در مورد پیش بینی روند سودآوری سال آینده، قابل اتکا نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر