بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
«رکیش» در شرف افزایش سرمایه‎ای دیگر قرار دارد و نیم نگاهی به گزارشات هیأت مدیره نشان از نگاهی دو سویه به برآوردها دارد. بررسی‎ها از تحقق سودی بیش از پیش‎بینی شرکت حکایت می‎کند.
کد خبر : ۱۸۹۳۷۱

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «کارت اعتباری ایران کیش» در حال حاضر سهم 15 درصدی از بازار خدمات پرداخت الکترونیک دارد؛ اما این میزان را برای خود کافی نمیداند و از این رهگذر به دنبال منابع درآمدی بیشتر است. از همین رو، روز آینده مجمع فوقالعاده برگزار میکند تا در خصوص افزایش سرمایه 600 میلیارد ريالی (30 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی تصمیم‌گیری کند.

احتیاط افراطی در گزارشات این شرکت / «رکیش»  به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد!

اجرای طرح توسعه و خريد دستگاههای پذيرنده جديد (129250 دستگاه) و نوسازی دستگاههای پذيرنده قديمی و خريد صندوق فروشگاهی از اهداف این اقدام به شمار میرود.

«رکیش» برآورد کرده افزایش سرمایه در صورتهای مالی سال 97 نیز اثرات خود را نشان دهد که با توجه به فرصت بسیار اندک باقیمانده، غیرممکن است. هیأت مدیره این شرکت در اوایل آذر ماه تصمیم خود مبنی بر افزایش سرمایه را علنی کرد اما در آخرین روزهای بهمن ماه مجوز آن از سوی سازمان بورس صادر گردید.

بر اساس برآوردهای شرکت، در صورت انجام افزایش سرمایه و تحقق اهداف مذکور، با ثبت درآمد 4439 میلیارد ريالی، در سال 97 به سود خالص رقم 1018 میلیارد ريالی دست یابد. با توجه به این که در بهمن ماه 383 میلیارد ريال درآمد داشت و جمع درآمد 11 ماهه خود را به 3895 میلیارد ريال رساند و همچنین با درنظر گرفتن رشد سنتی درآمدهای شرکتهای PSP در ماههای پایانی سال، به نظر میرسد حتی بدون ورود سرمایه جدید، تحقق این میزان درآمد چندان دور از دسترس نباشد و در ارقامینزدیک به رقم پیشبینی شده، به ایستگاه پایانی برسد.

احتیاط افراطی در گزارشات این شرکت / «رکیش»  به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد!

اما با توجه به این که عدم ورود سرمایه جدید، هزینه مالی را افزایش میدهد، سود خالص مدنظر شرکت به واقعیت بدل نخواهد شد. هیأت مدیره برآورد کرده بود در صورت انجام افزایش سرمایه در نزدیکی سود خالص سال 96 قرار گیرد؛ ولی با توجه به عدم امکان تحقق این موضوع در چند روز باقیمانده از سال، قطعا با افت سود مواجه خواهد شد که البته با نگاهی به سود خالص تحقق یافته طی دوره 9 ماهه، رقم پیشبینی شده هیأت مدیره کمیبدبینانه به نظر میرسد.

احتیاط افراطی در گزارشات این شرکت / «رکیش»  به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد!

حال سوال این است آیا هیأت مدیره «رکیش» سابقه درخشانی در پیشبینیهای خود داشته و نگاه واقعبینانه به تحولات پیش‎رو دارد؟!

نگاهی به گزارشات توجیهی افزایش سرمایه قبلی که در سال 96 به اجرا شد نشان میدهد که برآوردهای مدیریت در بخش درآمدها به واقعیت بدل شده و حتی اندکی نیز پیشروی داشته است. برآورد شده بود در سال 96 با ورود سرمایههای جدید درآمدهای عملیاتی به رقم 3567 میلیارد ريال نزدیک گردد که در پایان، 3613 میلیارد ريال محقق گردید.

اما به نظر میرسد «رکیش» در پیشبینی سود خالص محتاطانه عمل میکند و نگاه واقع‎بینانه ندارد؛ چرا که سود خالص سال 96 حدود 796 میلیارد ريال برآورد شده بود اما در عمل، این رقم تا سطح 1067 میلیارد ريال صعود کرد.

احتیاط افراطی در گزارشات این شرکت / «رکیش»  به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد!

با این اوصاف، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که درآمد «رکیش» در پایان سال 97 در حدود ارقام پیشبینی شده (4439 میلیارد ريال) محقق شود اما برآورد سود خالص 739 میلیارد ريال (در صورت عدم انجام افزایش سرمایه) محتاطانه ارزیابی میشود و قطعا بیش از این ارقام تحقق خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر