بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تایید کرد:

بخشنامه‌ای با نیشخند دلالان بازار فولاد / حذف فرصت آربیتراژ چشم انتظار تعیین تکلیف نرخ ارز

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: صادرات محصولات فولادی توسط تولیدکنندگان و نمایندگان رسمی آن ها تغییری در میزان صادرات شرکت های فولادی ایجاد نمی کند اما این امر در خصوص کنترل دولت بر میزان صادرات این محصول موثر بوده و موجب می شود که صادرات کشور به اندازه مازاد نیاز داخل انجام شود.
کد خبر : ۱۸۹۵۷۹

به گزارش بورس نیوز، براساس بخشنامه ابلاغ شده از وزارت صمت به گمرک از این پس محصولات فولادی صرفا توسط تولیدکنندگان یا نماینده رسمی آنان و پس از دریافت مجوز از این وزارتخانه باید به دیگر کشورها صادر شوند که این امر باهدف ساماندهی صادرات این محصولات و کوتاهی دست دلالان از بازار محصولات فولادی انجام می شود.

در این خصوص محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به بورس نیوز گفت: اجرای این بخشنامه تاثیری در میزان صادرات شرکت‌های فولادی نخواهد داشت زیرا کسانی که تولیدکننده نیستند بازهم پس از دریافت مجوز از کارخانه تولیدکننده می‌توانند صادرات محصولات را انجام دهند بنابراین بازهم دست دلالان کوتاه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای بخشنامه مذکور به نفع تولیدکنندگان است، ادامه داد: اگر واسطه ها یا دیگر صادرکنندگانی که تولیدکننده نیستن هم کالا را صادر کنند به دلیلی دریافت گواهی مبدا و مجوز صادرات می‌توانند این محصول را به اندازه سهم خود دریافت کنند.

آزاد باتاکید براینکه اجرای این بخشنامه تغییری در میزان صادرات شرکت های فولادی ایجاد نمی‌کند، گفت: این امر صرفا در خصوص کنترل دولت بر میزان صادرات این محصول موثر بوده و موجب می‌شود که صادرات کشور به اندازه مازاد نیاز داخل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به دلیل فاصله زیاد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و بازارهای جهانی فرصت آربیتراژ ایجاد می شد، افزود: اکنون با نزديك شدن نرخ دلار به سامانه نيما براي تعيين قيمت پايه محصولات بورس كالا اين فرصت آربيتراژي نيز حذف خواهد شد و سود آن به جیب سهامداران می رود اما این امر نیازمند انجام اقدامات مالی توسط دولت است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اشاره به اینکه ارزش پول ملی کشور در مقابل ارزهای خارجی مشخص نشده است، افزود: برای قیمت‌گذاری محصولات باید ارز ثابتی داشته باشیم اما در حال حاضر ارزش ثابت ریال مشخص نیست بنابراین در ابتدا باید تکلیف نرخ ارز مشخص شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر