بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
روز گذشته وزارت صمت مصوبه ای را ابلاغ کرد که به موجب آن، اختیار صادرات محصولات فولادی به تولیدکنندگان داده می‎شود. این موضوع برای شرکت‎های فولادی اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۹۵۸۵

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ساماندهی صادرات محصولات فولادی و همچنین، برگشت ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از ارزان فروشی، از این پس صادرات محصولات فولادی فقط از طریق تولیدکنندگان امکان‎پذیر خواهد بود.

دست دلالان از صنعت فولاد کوتاه می‎شود! / اثرپذیری بالای «کاوه» و «فخوز» از مصوبه صمت

به عبارت بهتر، صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی و صادرات آهن اسفنجی، شمش فولاد با تأیید وزارت صمت انجام خواهد گرفت. بنابراین، انتظار می‎رود تا حدودی سود حاصل از صادرات اندکی بیش از پیش عاید تولیدکنندگان شود.

اما به سراغ فولادسازان میرویم تا روند صادرات را بررسی کنیم.

در میان فولادسازان حاضر در بازار سرمایه، بر اساس مقدار صادرات، «فخوز» رتبه اول را دارد و به همین تناسب، بیشترین مبلغ صادرات را نیز دارا است. در سال 96 حدود 68 درصد از کل درآمد فروش شرکت از درگاه صادرات تأمین شده و در 9 ماهه سال 97 این رقم به 61 درصد تنزل یافته است.

اما در میان این شرکتها، بیش از همه «کاوه» بر صادرات محصولات خود تکیه دارد و به این ترتیب، از مصوبه مذکور، اثرات بیشتری میپذیرد. «هرمز» نیز با صادرات 499 هزار تن از انواع محصولات فولادی، 12768 میلیارد ريال درآمد کسب کرده که معادل 51 درصد کل فروش دوره 9 ماهه است.

دست دلالان از صنعت فولاد کوتاه می‎شود! / اثرپذیری بالای «کاوه» و «فخوز» از مصوبه صمت

نکته ای که در بررسیها به چشم میخورد، کاهش حجم صادرات فولادسازان در سال 97 است که بخشی اعظم آن را میتوان به تحریمها نسبت داد. به عبارتی، اثرات تحریمهای اقتصادی در مقوله صادرات شرکتهای فولادساز نمود پیدا کرده است.

در خاتمه باید اظهار داشت که این مصوبه تغییر چندانی در مقدار صادرات ایجاد نمی‎کند، اما دولت اشراف بیشتری بر میزان صادرات فولاد دارد و در این بین، واسطه‎گران به سبب اجبار به دریافت مجوز، با موانعی بر سر راه دلالی مواجه خواهند شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر