بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
بورس نیوز گزارش می دهد:

نرخ دلار در سال ۹۸ تا کجا می رود؟

تلاش‌های بانک مرکزی و همتی برای کاهش نرخ دلار و رساندن آن به کانال ۱۱ هزار تومان بی‌نتیجه ماند و دلار در آخرین روز اسفند ماه سال ۹۷ در کانال ۱۳ هزار تومان بسته شد. دلار در روزهای آغازین سال ۹۸ چه روندی را طی خواهد کرد؟
کد خبر : ۱۸۹۶۹۲
به گزارش بورس نیوز، هر چند طی روزهای اخیر دلار در برخی از روزها در بازار آزاد کمی پایین‌تر از کانال ۱۳ هزار تومان افت کرد، اما این کاهش نه تنها به کانال ۱۱ هزار تومان نزدیک هم نشد بلکه در آخرین روز سال ۱۳۹۷ در نرخ ۱۳ هزار تومان کار خود را شروع کرد.

صرافی ملی نرخ فروش دلار را در آخرین روز اسفند ماه ( ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۷) معادل ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام کرد.

طبق آمارهای سایت شبکه اینترنتی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار در هفته پایانی اسفند ماه سال ۱۳۹۷ که بازار رسمی باز بوده ( روزهای ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷) حدود ۲۰۰ کاهش قیمت داشته است.

قیمت دلار در آخرین روزی که در هفته سوم اسفند ماه بازار باز بوده یعنی پنجشنبه ۲۳ اسفند ماه حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بوده، اما این ارز در ۲۸ اسفند ماه تا نرخ ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان افت کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده بازار آزاد ارز و نرخ معامله‌ای دلالان، قیمت دلار در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ معادل ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و یورو نیز ۱۵ هزار و ۵۰ تومان معامله شده است. (خبرگزاری موج)

طی یک ماه پایانی سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و این که نرخ ارزهای اصلی یعنی دلار و یورو را تا پایان سال به کمترین حد خود برساند عرضه ارز را زیاد کرد اما این اقدام بانک مرکزی نتوانست نرخ دلا را تا سقف ۱۱ هزار تومان پایین بیاورد.

با این که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در روز ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ وعده این را داده بود که دلار تا کانال ۱۱ هزار تومان کاهش یابد، اما بازار بی‌توجه به سخنان رییس کل بانک مرکزی روند خود را طی کرد.

عرضه ارز از سوی بانک مرکزی تا حدی بود که برخی از کارشناسان این گونه تحلیل می‌کردند که اگر بانک مرکزی ذخایر ارزی خود را صرف کم کردن نرخ دلار و حتی رساندن آن به کانال ۱۱ هزار تومان کند در سال ۱۳۹۸ با کمبود ذخیره ارزی مواجه می‌شود و در آینده قدرت کنترل بازار ارز را از دست می‌دهد.

این کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که کنترل دستوری بازار ارز به بهاء استفاده از ذخیره ارزی کشور موجب می‌شود که دلار پتانسل جهش ارزی را به‌دست آورد و اتفاقی که برای بازار ارز در مهر ماه سال ۱۳۹۷ افتاد، در بهار سال ۱۳۹۸ نیز تکرار شود./تجارت نیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر