بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
ایران جزو کشورهایی با قیدوبندهای مذهبی بوده که حداقل باید جزوی از کشورهای پایلوت تامین غذای حلال نام می‌گرفته اما متاسفانه تا الان این مهم محقق نشده است اما این موضوع یکی از ظرفیت‌های کشور بوده و باید تمرکز ویژه‌ای نسبت به این بخش انجام شود.
کد خبر : ۱۸۹۹۲۸

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از اتفاق‌های مثبتی که پس از 40سال به وقوع پیوست، ورود پرحجم زعفران به بورس‌کالا بوده که این اتفاق اثرات مثبت داخلی و خارجی داشته است. در وهله نخست با عرضه زعفران در بورس شاهد آن خواهیم بود که تولیدکننده و کشاورز محصول خود را بدون حضور واسطه‌ها و دلالان با قیمت واقعی به فروش می‌رساند؛ در واقع در سال‌های گذشته شاهد یک فقر اطلاعاتی در خصوص قیمت‌های واقعی برای کشاورزان بودیم که تابلوی بورس کالا به این فقر اطلاعاتی پایان داده است.

کشاورزان از این طریق فرصت لازم را پیدا کرده اند تا دیگر مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌های ارزان به دلالان نباشند این روند بر رشد سودآوری کشاورزان و افزایش انگیزه آنها برای تولید بیشتر اثر ویژه ای دارد. با رونق معاملات زعفران دربورس کالایایران، نگاه‌ها در دنیا به خصوص اروپا به سمت قیمت‌های ایران معطوف شده است که با حمایت مسوولان و ادامه این روند به زودی بورس ایران به اصلی ترین مرجع نرخ زعفران جهان تبدیل می‌شویم. وقتی عرضه محصولی در بازاری نظام‌مند و شفاف انجام می‌شود، آن زمان می‌توان طرف‌های خارجی را از نرخ‌های روزانه یک‌محصول همچون زعفران مطلع کرد در غیر اینصورت نمی‌توان با معاملاتی غیر رسمی و پراکنده به مرجع قیمت تبدیل شد. به مرور باید از مبادلات سنتی در بخش کشاورزی به سمت دادوستدهای شفاف و مدرن با بالاترین بازدهی برای تولیدکنندگان حرکت کرد که بورس کالا بهترین بستر برای تحقق این تغییر رویکرد بوده که توصیه می‌شود دولت از ظرفیت‌های این بورس بیش از گذشته بهره ببرد.

خبرنگار بورس نیوز، در خصوص وضعیت کشت زعفران و بازار این محصول گفت‌وگویی با علی اکبری- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس انجام داده که چکیده آن را میخوانید.

در 40 سال گذشته تولید محصولات زراعی و کشاورزی چه فرقی کرده است؟

حداقل در همین 4،5 سال اخیر 20 درصد بر حجم تولیدات کشاورزی و دامی اضافه شده است. میزان بهره وری بالا رفته است. علیرغم خشکسالی که داشتیم ولی الان سه سال است که به واردات گندم نیازی نداریم. کلزا اضافه شده و چغندر تقریبا دو برابر شده است. در بحث شکر هم به خودکفایی رسیدیم. اینها نشان می‌دهد که در این مساله کار شده است و با همه محدودیت‌هایی مثل آب و خاک خوشبختانه پیشرفت کردیم.

مکانیزه کردن تولیدات کشاورزی در این سال‌ها پیشرفتی داشته است؟

چون یکی از تکالیف برنامه ششم این است که باید به روش مکانیزه توجه شود. حجم دستگاه‌های کشاورزی که ورود کرده یا تامین شده است تعدادش قابل توجه است. دولت و جهاد کشاورزی الزام دارد که این را ارتقا دهد و یکی از مسائل افزایش بهره وری و راندمان همین روش مکانیزه شده است.

برای بهبود وضعیت بسته بندی کاری صورت گرفته است؟

در حوزه فرآوری هم انتظار داریم که بیشتر از این کار شود و جای کار زیادی دارد. در بحث بسته بندی یکسری کارهای مطالعاتی و مشاوره ای صورت گرفته اما جواب نمی‌دهد. هنوز نواقصی در این بخش حاکم است چون عمدتا بخش خصوصی باید پشتیبانی کند تا این نواقص را رفع کند.

صنعت غذای حلال توان ارز آوری دارد؟

ما کشوری هستیم که با قیدوبندهای مذهبی که داریم حداقل باید کشور پایلوت تامین غذای حلال می‌بودیم اما متاسفانه تا الان نشد. این یکی از ظرفیت‌های ماست و ما باید روی این قضیه کار کنیم. با توجه به گردشگری که در دنیا صورت گرفته است و تجارتی که در این بخش وجود دارد در این بحث عقب هستیم و رضایت بخش نیست.

در 40 سال گذشته صنایع غذایی با مشکل عدم برند سازی روبرو بود؟ چرا؟

این هم از همان کمبودهایی است که در مجموعه فرایند تولید وجود دارد حتی در بخش حلال خیلی موفق نبودیم. در همه صنایع تبدیلی هم نواقص زیاد داریم و هم نتوانستیم برندسازی کنیم. این مستلزم این است که مشوق‌های صادراتی را بیشتر کنیم شاید یک مقدار توفیق بیشتر شود.

در طول این مدت، آیا صنعت کشاورزی با بیمه‌ای مناسب همراه شده است؟

صنعت بیمه در بیشتر حوزه‌های اقتصادی و تولیدی‌ها با ضعف‌های فراوانی روبه‌رو بوده که کشاورزی از این قضیه مستثنی نیست؛ اما یک هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده که باید در کمیسیون کشاورزی و تلفیق لایحه بودجه ۹۸مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

معمولا نمره بیمه‌ها در جبران خسارت کشاورزان طی سال‌های گذشته، قابل قبول نبوده است؟

بیمه باید برای کشاورزان کارساز باشد، یعنی رقمی که برای پوشش خسارت‌های کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند در مراحل مورد نیاز، پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد نه اینکه مقدار ناچیزی در صندوقی اختصاص یابد که در مواقع ضرور، فایده‌ای برای صنعت کشاورزی نداشته باشد؛ رقم هزار میلیارد تومان مدنظر برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بسیار ناچیز است و با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی این صندوق توان جبران خسارات موجود در کشور را ندارد.

رفع خسارت ناشی از بارش برف در باغات میوه یکی از توقعات کشاورزان بوده، آیا فکری برای این مسئله شده است؟

کمیسیون کشاورزی مجلس برای افزایش اعتبار بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تلاش‌های فراوانی را داشته تا بتواند سهمی در رفع خسارت کشاورزان داشته باشد؛ متاسفانه ۸۰درصد انواع اتفاقاتی که در دنیا به‌عنوان حوادث غیرمترقبه تلقی می‌شود در کشور ما رخ می‌دهد، اما باید برای سال 98، سهم بیمه کشاورزان را از طریق صندوق‌های مختلف، با رشد مواجه سازیم.

صندوق بیمه در بودجه‌ها ردیف مشخصی نداشته، آیا پس از 40سال بهتر نیست ،با نگاهی دقیق تر به این موضوع نگاه شود؟

طی سال گذشته، رقمی در حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی مصوب شد اما نبود ردیف مشخص و مستقل اشکالاتی را ایجاد کرده است؛ صندوق بیمه محصولات کشاورزی ردیف مستقلی ندارد و در مجموعه اعتبارات حوادث بحرانی قرار می‌گیرد، از سوی دیگر باتوجه به بروز حوادثی مانند سیل و زلزله اینگونه حوادث در فوریت قرار می‌گیرند و زمانی‌که باید حقوق کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود اعتباری در اختیار نیست.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ناظر بازار اعلام کرد:

وقفه معاملاتي در نماد «قشکر1»

رئيس كميسيون كشاورزي و صنايع غذايي اتاق تهران:

اداره صنایع غذایی کشور توسط بخش خصوصی

ارسال نظر