بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
در روزگاری که برخی از بانک‎های بزرگ کشور در شرایط بحرانی قرار دارند و توان درآمدزایی مطلوب ندارند، «وپست» به خوبی از عهده این امر برآمده اما در نهایت، این زیان است که در صورت‎های مالی رشد می‎کند.
کد خبر : ۱۹۰۰۸۶

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پست بانک ایران» با نسبت بدهی یک، در مرز خطر قرار داد و به عبارت بهتر، به میزان داراییها، بدهی دارد که این موضوع ریسک عدم ایفای تعهدات را از سوی این بانک بالا میبرد.

وزنه سنگین هزینه‎ها بر گردن این بانک / فرصت‎سوزی «وپست» در عرصه‎ای بی‎رقیب

این سهم در سال 97 حدود 12.5 درصد بازدهی به همراه داشت و در چند روز کاری گذشته از سال 98 نزدیک به 13 درصد بوده است.

بررسی ساختار بدهی این بانک حاکی از وزن سنگین سپردههای سرمایهگذاری مدت‎دار است. البته به صورت میانگین، این سرفصل 61 درصد از کل بدهیهای سایر بانکها را تشکیل میدهد ولی در «پست بانک» سهم 34 درصدی دارد.

وزنه سنگین هزینه‎ها بر گردن این بانک / فرصت‎سوزی «وپست» در عرصه‎ای بی‎رقیب

این بانک بالغ بر 81120 میلیارد ريال سپردههای اشخاص را در حسابهای خود نشانده که از این میزان 36 درصد مربوط به قرض‎الحسنه جاری است. در بخش سپردههای مدت‎دار، کوتاه‎مدت 28 درصد و بلندمدت 23 درصد سهم دارند. در سال 97 نسبت به سال قبل از آن، تغییرات جزئی در ساختار سپردهها مشاهده میشود و اندکی حجم سپردههای کوتاه‎مدت بیش از سایرین رشد داشته است.

وزنه سنگین هزینه‎ها بر گردن این بانک / فرصت‎سوزی «وپست» در عرصه‎ای بی‎رقیب

این ساختار سپردهها موجب شده تا تراز درآمدی، بر خلاف بسیاری از بانکها، مثبت باشد؛ هر چند که در سال 96 کم آورد و با کمک سود سرمایه‎گذاریها، سهم بانک از درآمدهای مشاع مثبت شد. اما عملکرد 12 ماهه سال 97 بسیار مطلوب بود و سود تسهیلات از سود سپردهها فاصله زیادی گرفت که طی آن، حدود 8525 میلیارد ريال از تسهیلات اعطایی درآمد کسب شد و در مقابل، 6274 میلیارد ريال سود سپرده پرداخت گردید. این در شرایطی است که مانده سپردهها در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش یافت؛ به عبارتی، ضمن جذب سپرده، تراز درآمدی خود را حفظ کرد.

وزنه سنگین هزینه‎ها بر گردن این بانک / فرصت‎سوزی «وپست» در عرصه‎ای بی‎رقیب

بنابراین «وپست» در درآمدزایی نسبتا موفق عمل میکند اما به دلیل هزینههای سرسام‎آور نمیتواند خود را به سوددهی برساند. هزینه کارکنان به تنهایی بخش بسیار زیادی از درآمدها را در خود غرق میکند و هزینههای مالی نیز کار را یک‎سره میکنند. نتیجه آن، زیان انباشته 3377 میلیارد ريالی است.

وزنه سنگین هزینه‎ها بر گردن این بانک / فرصت‎سوزی «وپست» در عرصه‎ای بی‎رقیب

در همین خصوص، سید بهاءالدین حسینی هاشمی‎ کارشناس پولی و بانکی، در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت:

«پست بانک ایران» یک بانک دولتی است و به سود رسیدن آن، منوط به این مساله است که ابتدا از هزینهها و زیانسازی جلوگیری شود و سپس مدیریت صحیح دارایی و بدهیها و همچنین استفاده از مزیتهای رقابتی در دستور کار قرار گیرد. در خصوص مزیت رقابتی «پست بانک» میتوان به مشتریان خاص آن و دسترسی و ارتباط مناسب با روستاها اشاره کرد. همچنین واحدهای کوچک با موقعیت مناسب را در اختیار دارد و در صورتی که با مدیریت صحیح و حساب شده رفتار کند، میتواند طی مدت کوتاهی به سوددهی مورد نظر دست یابد.

وی افزود: در تمام کشورها پست بانکها، بانکهای موفقی هستند؛ به عنوان نمونه در ژاپن یا آلمان از جمله موفقترین بانکها، پست بانک است و صندوق پسانداز در این کشورها دارای بیشترین منابع بوده که در اختیار بسیاری از موسسات قرار میگیرند. مزیت مهمیکه پست بانکها دارند این است که واحدهای کوچکی حتی به‌صورت تک نفره دارند و دسترسی به جمعیت روستایی نیز امکان پذیر است و با بانکداری و پسانداز خرد سروکار داشته و در نتیجه ریسک پایینی دارند و از جنبه رقابتی نیز بهره برده و رقیبی ندارند. بنابراین، عدم موفقیت پست بانکها تنها در صورت عدم مدیریت صحیح رخ میدهد.

حسینیهاشمی در ادامه تصریح کرد: در کشور به دلیل مدیریت نامناسب، دخالت دولت و وزارت پست و تلگراف و تلفن و یا انتصاب مدیران غیرحرفهای که دارای سابقه پستی بودند تا سوابق بانکی، شرایط به گونه مطلوب رقم نخورده است. در حال حاضر مدیریت این بخش شایستگی لازم را دارد اما به‎طور کلی دلیل عدم موفقیت، غیرحرفهای بودن مدیران در اداره این بخش است. برای این که اتفاق مثبتی را در این بخش شاهد باشیم، نیاز به یک مدیریت درست و کارآمد با یک تفکر و ساختار مدیریتی است و بانک باید با ارائه محصولات جدید مطابق با یک فرهنگ و حاکمیت شرکتی و بر مبنای اصول حرفهای اداره شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر