بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
دردیدار مدیرکل اقتصادی وزارت خارجه اسلوونی و رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

تلاش اسلوونی برای آغاز فعالیت‌ سازوکار مالی جدید ایران و اروپا

مدیرکل اقتصادی و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی در دیدار با رییس اتاق تهران با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی این عضو اتحادیه اروپا با ایران، از آمادگی دولت متبوع خود برای پیگیری شروع به فعالیت ساز و کار مالی جدید اروپا (اینستکس) با ایران خبر داد.
کد خبر : ۱۹۰۱۲۴


به گزارش بورس نیوز، خانم آلنکا سوهادنیک مدیرکل اقتصادی و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی در این ملاقات با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی و تجاری کشور اسلوونی و تعاملات تجاری این کشور با سایر اعضای اتحادیه اروپا، گفت: برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باید راه‌حل‌های عملیاتی تدوین شود.

وی با اشاره به گلایه مسئولان ایرانی از فعال نشدن اینستکس پس از گذشت چندین ماه از ثبت آن، تصریح کرد :پس از بازگشت به اسلوونی، این موضوع را در نشست ماهانه اعضای اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه در بروکسل، مطرح و پیگیری خواهد کرد.

سوهادنیک از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی کشورش با ایران را در حوزه‌های محصولات و صنایع غذایی، آب و محیط‌زیست دانست، افزود: پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، همکاری بسیاری از شرکت‌های اسلوونی با بنگاه‌های ایرانی مختل شده که دلیل عمده این اخلال در همکاری‌ها، ناشی از مشکلات موجود در تعاملات بانکی است.

مدیرکل اقتصادی و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی افزود: با این حال، هم اروپا و هم ایران باید صبور باشند تا ساز و کار مالی اینستکس فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

همچنین در این نشست، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به روابط اقتصادی و سیاسی نزدیک دو کشور ایران و اسلوونی در دوره قبل و پس از تحریم‌ها، گفت: هرچند مناسبات اقتصادی دو کشور هنوز در سطح قابل توجهی قرار ندارد اما همکاری‌ها در همین سطح نیز به خوبی حفظ شده است.

خوانساری با اشاره به اینکه اسلوونی علاوه بر عضویت در اتحادیه اروپا، به عنوان شاهراه ترانزیتی در این منطقه شناخته می‌شود، افزود: توسعه سطح همکاری‌های تجاری دو کشور مشروط به حل مشکلات و گرفتاری‌های موجود در مبادلات بانکی است.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن ساز و کار مالی جدید اروپا به رغم ثبت آن در پاریس، گفت: اسلوونی نباید منتظر اجرایی شدن این ابزار مالی بماند بلکه باید راهکارهای جداگانه‌ای را برای توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور ایران و اسلوونی تبیین شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر