بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
اگر از ظرفیت‌های فراوانی که به‌طور مویرگی در تجارت و صادرات وجود دارد استفاده کنیم حتماً می‌توانیم ضررهای تحریم را ‏کاهش دهیم.‏
کد خبر : ۱۹۰۱۷۳

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در گفتگو با بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: در نگاه مدیریت استراتژیک توجه به سه عامل بلندمدت‌نگری، توجه، تحلیل و تصمیم مناسب مهم و در رابطه با عوامل محیط بیرونی، توجه به قوت و ضعف‌های درون سازمان یک اصل است.

وی ادامه داد: اقتصاد ما در سطح کلان و در سطح خرد نیاز به تقویت این نگاه دارد. به‌هرحال در شرایط تحریم که ما قرارگرفته‌ایم می‌توانیم با توجه به نگاه بلندمدت و اصلاح ساختاری این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.

نهاوندیان با اشاره به این مطلب که در موازات همه تلاش‌هایی که برای رفع تحریم انجام می‌دهیم باید از موقعیت کنونی برای اصلاح ساختاری نیز استفاده شود، خاطرنشان کرد: در اصلاح ساختاری بودجه، اصلاح ساختاری صندوق‌های تأمین اجتماعی، اصلاح ساختاری سیستم‌های بانکی کارهای زیادی را باید انجام دهیم. در شرایط دشوار آمادگی برای برخی اصلاحات ساختاری می‌تواند بیشتر شود.

وی افزود: در رابطه با تعامل ما با جهان خارج علیرغم تحریم‌ها، صادرات ما روند افزایشی را تجربه کرده است. حتماً ما می‌توانیم بر این مهم بی افزاییم که البته لازمه آن این است که هماهنگی بین تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد افزایش پیدا کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مورداستفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای گذر از تحریم‌ها گفت: در دولت نگاه این است که از ظرفیت فعالان اقتصادی، کارآفرینان بخش خصوصی چه در تولید و چه در تجارت و صادرات بیشترین استفاده شود. مهم هماهنگی بین این تصمیمات است یعنی اگر ما مصلحت عمومی جامعه را در نظر بگیریم می‌توانیم این تصمیمات را در راستای سیاست‌های کلان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های فراوانی که به‌طور مویرگی در تجارت و صادرات وجود دارد استفاده کنیم حتماً می‌توانیم ضررهای تحریم را کاهش دهیم. تصمیماتی هم که گرفته می‌شود این است که صادرکنندگان ما با اطمینان و راحتی بیشتر ارز حاصل از صادرات را در خدمت تولید کشور قرار دهند. افزایش اطمینان در استفاده از سامانه‌هایی که در حال استفاده است به این مهم کمک می‌کند. در سطح سیاسی هم اقداماتی که انجام‌شده باید باقدرت بیشتری ادامه پیدا کند. حتماً ما با هماهنگی می‌توانیم با سرافرازی بیرون بیاییم.

هماهنگی دولت با بخش خصوصی بیشتر خواهد شد

نهاوندیان در مورد شکوه و شکایت فعالان بخش خصوصی از تصمیمات دولت در شرایط تحریم گفت: با تکانه‌ای که پیش آمد درجاهای مختلف واکنش‌هایی رخ داد. هم در سطح سیاست‌گذار و هم بنگاه باید هماهنگ شود. در مسیر زمان هرچه جلوتر رفتیم تلاش بر این بود که این هماهنگی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید صادرکننده و تولیدکننده اطمینان بیشتری داشته باشند که هرچه بر تلاش خود بی افزاید نفعش به خودش برمی‌گردد البته در شکل و سازگاری با سامانه‌هایی که مصلحت عمومی هم اقتضا می‌کند. این نیاز به گفتگو و همکاری مستمر دارد.

معاون اقتصادی دولت تأکید کرد: به نظرم شوراهای گفتگوی سراسر کشور در این رابطه می‌توانند نقش داشته باشند. تصمیماتی که به‌طور لحظه‌ای گرفته‌شده است ممکن است با دریافت بازخوردهای واقعی از بخش خصوصی، نیاز به اصلاحات داشته باشد. این مرتب انجام می‌شود و بانک مرکزی وظایفی را نیز به عهده گرفته است. امیدوارم با افزایش هماهنگی‌ها ما در تراز تجاری کشور و رشد تعامل اقتصادی با دنیا بتوانیم به دستاوردهایی برسیم که آثار تحریم را به حداقل برسانیم.

بازار پنجم مجوز کمیسیون اقتصاد را دارد

نهاوندیان در مورد شکل‌گیری بورس در مناطق آزاد گفت: تصمیمی در این رابطه در دولت گرفته شد و بعد از بحث در کمیسیون اقتصاد، مجوز لازم نیز صادر شد لذا مناطق آزاد ما از یک امکان جدید حقوقی برخوردار شدند.

وی افزود: وقتی مقدمات این مهم فراهم شود حتماً میدان جدیدی برای حضور سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه ایران پیدا خواهد شد که این مهم می‌تواند کمک شایان توجهی به اقتصاد ایران بکند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر