بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
راه اندازی بورس کالا در استان های مختلف باعث دسترسی آسان تر و ارزان تر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به محصولات و مواد اولیه می شود.
کد خبر : ۱۹۰۱۹۷

به گزارش بورس نیوز، اکبر ترکان مشاور ارشد سابق رئیس جمهوری با اشارهبه وضعیت شبکه‌های توزیع کالا در بازار سنتی ایران گفت: دو واسطه با عنوان «توزیع کنندگان عمده» و نیز «توزیع‌کنندگان واسط» بین تولیدکننده و مصرف کننده قرار داشتند که این موضوع از جمله معضلات اصلی معاملات در کشور محسوب می شود بعنوان مثال تاجری که اقدام به واردات پارچه می کند به عنوان توزیع کننده عمده ای تلقی می شود که آن را در اختیار توزیع کننده واسط قرار می دهد و در انتها توزیع کننده واسط آن را بین فروشندگان پارچه توزیع و در اختیار مردم قرار می دهد.

ترکان با بیان اینکه فعالیت واسطه ها زمینه ای را برای افزایش قیمت محصولات فراهم می کنند، افزود: بر این اساس باغدار، میوه را با نرخ سه هزار تومان می فروشد اما مصرف کننده باید آن را با نرخ ١٠ هزار تومان خریداری کند در این میان سود عمده نصیب واسطه ها می شود و باغدار قادر به کسب سود چندانی از محصولات تولیدی خود نیست.

وی ادامه داد: اخیرا فعالیت شرکت های پخش بین خریداران و کارخانه داران زمینه ای مناسب برای کاهش تعداد واسطه ها در بازار و نیز رسیدن کالا با نرخ ارزان به دست مصرف کننده نهایی فراهم کرده است.

مشاور ارشد سابق رئیس جمهوری درباب تشریح نقش بورس کالا در اقتصاد کشور گفت: این بازار درنظام توزیع مدرن بستری مناسب برای رساندن کالاها به خصوص مواد اولیه با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده فراهم می‌کند.

ترکان با بیان اینکه که حجم عرضه ها به گونه ای باشد که مصرف کنندگان خرد نیز بتوانند به راحتی محصول را از تولیدکننده اصلی خرید کنند، خاطرنشان کرد: این امر در خصوص معاملات آهن مورد توجه قرار گرفت و حجم عرضه ها به ۲۲ تن کاهش یافت.

رییس هیات مدیره شستا با اشاره به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر اقتصاد کشور، گفت: دولت با هدف عرضه کالا با نرخ ارزان در بین مردم تصمیم به اختصاص ارز ٤٢٠٠ تومانی به واردکنندگان گرفت اما کالاهای ضروری که قرار بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شود، سر از واردات موبایل و خودرو درآورد.

وی ادامه داد: واردکنندگان، خودرو یا تلفن همراه را با ارز ٤٢٠٠ تومان به کشور وارد کردند در حالی که به دنبال فروش آنها با نرخ ارز آزاد به مشتریان بودند به همین دلیل مشکلات موجود برطرف نشد.

ترکان افزود: اکنون شاهد وجود واسطه ها در بازارهای کالایی هستیم که این امر زمینه گرانی را در این بازارها فراهم کرده است.

مشاور ارشد سابق رئیس جمهوری با بیان اینکه برای عرضه کالاهای داخلی و خارجی باید سیاست های جداگانه ای را اتخاذ کرد، افزود: واردات کالاهایی که شرایط برای تولید آن ها در کشور وجود دارد ضمن وارد کردن آسیب جدی به تولیدکننده و افزایش بیکاری موجب خروج حجم وسیعی از ارز موجود نیز می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
مثلا اراک و قم