بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف احتمالی دلار ۴۲۰۰ تومانی، اتفاقی مثبت در صنعت دارو

در صورت حذف ارز دولتی از زنجیره دارو، قیمت کلیه اقلام دارویی، اعم از تولیدی و وارداتی، مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با افزایش بهای تمام شده، اصلاح قیمت انجام خواهد شد
کد خبر : ۱۹۰۲۱۷
به گزارش بورس نیوز، شایعه احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی امروز گروه دارویی را با صف خرید مواجه کرد.

احمد آتش‌هوش عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: در مورد حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی زمزمه هایی شنیده ایم؛ پیشنهاد اتحادیه واردکنندگان دارو به وزارت بهداشت هم حذف ارز دولتی بوده و نامه‌ای ارسال کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اتفاق بسیار مثبتی برای بازار دارو خواهد بود. در حال حاضر، تولیدکنندگان دارو در کشور فقط بابت مواد اولیه دارویی خود ارز دولتی دریافت می کنند و ارز دولتی برای تامین مواد بسته بندی و سایر هزینه‌های شرکت ها پرداخت نمی‌شود. 

این فعال صنعت دارو، اظهارکرد: در صورت حذف ارز دولتی از زنجیره دارو، قیمت کلیه اقلام دارویی، اعم از تولیدی و وارداتی، مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با افزایش بهای تمام شده، اصلاح قیمت انجام خواهد شد؛ ولی مصرف کنندگان بابت افزایش قیمت دارو متحمل هزینه اضافه ای نخواهند شد؛ چراکه در این صورت، مابه التفاوت ارز دولتی و ارز نیما به سازمان های بیمه‌گر پرداخت خواهدشد و در واقع با حذف ارز دولتی، سهم بیمه ها بیشتر شده و افزایش نرخ دارو پوشش داده خواهد شد. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، مهمترین مزیت این اقدام حذف رانت و فساد خواهد بود. در پاره ای موارد مشاهده می شود دارو با ارز دولتی وارد شده و سپس به شکل قاچاق با ارز آزاد راهی بازار افغانستان و عراق و... می شود. حذف ارز دولتی، صادرات قاچاق دارو را کنترل خواهد کرد.

این فعال صنعت دارو در رابطه با اثر افزایش سهم بیمه ها در پرداخت وجه دارو بر دوره وصول مطالبات داروسازان گفت: این اتفاق منجر به افزایش دوره وصول مطالبات دارویی ها نخواهد شد. زیرا طولانی بودن دوره وصول مطالبات به سبب ضعف نقدینگی بیمه گران بوده و اگر مابه التفاوت ارز دولتی و نیما به بیمه گران پرداخت شود، معضل کمبود نقدینگی بیمه ها نیز برطرف خواهد شد و در نهایت فشاری به شرکت های دارویی وارد نخواهد شد. 

آتش هوش تصریح کرد: حذف ارز دولتی موجب افزایش قیمت دارو (چه داخلی و چه وارداتی) برای بیماران نخواهد شد. البته در صورت عدم تخصیص ارز دولتی به واردات دارو، واردکنندگان دارو نیاز به نقدینگی بیشتری برای تداوم فعالیت به روال قبل خواهند داشت که امیدواریم با کمک سیستم بانکی، واردکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تامین کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر