بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
انتظار تغییر خاصی در روند سودآوری قندی ها نسبت به سال ۹۷ نمی رود.
کد خبر : ۱۹۰۲۳۶
به گزارش بورس نیوز، گروه قندی یکی از سبزترین گروه های بازار در سال جدید بوده است.
سهم شرکت فرآورده های غذایی و قند چهارمحال از ابتدای معاملات سال ۹۸ تا امروز، رشد قیمت تقریبا ۲۷ درصدی در کارنامه خود ثبت کرده است.
«قچار» در ۱۲ ماهه ۹۷، از محل فروش خود بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان درآمد محقق کرده که ۱۲ درصد بیش از درآمد سال ۹۶ بوده است.

علی عطاالهی مدیر مالی شرکت فرآورده های غذایی و قند چهارمحال در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر حذف احتمالی دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ ارز نیما بر صنعت قند و شکر بیان کرد: شکر جزو کالاهای اساسی بوده و در صورت نیاز به ارز جهت واردات شکر خام، مشمول دریافت ارز دولتی است؛ اما بخش عمده مواد اولیه این صنعت, چغندرقند است و با توجه به حجم کشت چغندرقند در این چند سال، شرکت ها با استفاده از مواد اولیه کشت داخل تولید می کنند. نرخ چغندرقند نیز مصوب دولتی است و ارتباطی با نرخ ارز ندارد. سایر هزینه های مربوط به تولید شکر هم، حقوق و دستمزد و سربار و... است.

فعال صنعت شکر افزود: افزایش نرخ ارز یا حذف ارز دولتی در شرایط فعلی اثر چندانی بر سودآوری شرکت های قندی ندارد. بهای تمام شده قندی ها بیشتر وابسته به نرخ مصوب چقندرقند است که هر سال مقداری افزایشی دارد. 

مدیر مالی قچار در پیش بینی روند سودآوری قندی ها در سال ۹۸ اظهار داشت: چغندر قند کشت پاییزه به زودی وارد چرخه تولید خواهد شد. البته بیشترین حجم تولید مربوط به چغندرقند کشت بهاره است که اواخر تابستان برداشت می شود. با توجه به شیب افزایشی نرخ چغندرقند در هر سال، انتظار تغییر خاصی در روند سودآوری قندی ها نسبت به سال ۹۷ نمی رود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر