بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
در سالی که گذشت شاهد جهش 90 درصدی قیمت مسکن بودیم و اندکی تعداد پروانه‎های ساخت افزایش یافت. شاید همین موضوع عاملی شده تا گروه «انبوه‎سازان» در بازار سهام پس از مدت‎ها مورد اقبال قرار بگیرد.
کد خبر : ۱۹۰۲۴۲

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بازار مسکن تقریبا از سال 92 وارد فاز رکود شد و تا سال 96 موقعیت خود را حفظ کرد و در حالی که در حالی که نوید رخت بستن رکود از صنعت ساخت و ساز به گوش میرسید، در سال 97 این رکود عمیقتر شد.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در شهر تهران از 21150 فقره در سال 92 به 8061 فقره در سال 94 تنزل یافت و البته در سال 96 با اندکی افزایش، به 10222 فقره رسید.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

سرعت رشد حجم نقدینگی به بیش از 21 درصد رسیده است. برخی معتقدند که در صورتی که حجم نقدینگی همچنان با سرعت بالا رشد کند، افزایش قیمت‌ها به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و باز هم شاهد گرانی مسکن خواهیم بود. در چند ماه گذشته طبق آمارهای بانک مرکزی بیش از 90 درصد بر قیمت مسکن افزوده شده است.

اما برخی دیگر بر این باورند که بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و تغییرات نقدینگی و نرخ ارز دیگر نمیتواند بر قیمت خانه اثر چندانی بگذارد.

رکود بازار مسکن موجب شد تا سهام گروه «انبوه سازان» از رونق بیفتد و دیگر مانند گذشته در کانون توجهات سهامداران قرار نگیرد. اما در سال جدید ظاهرا این گروه به خود تکان داده و نگاهها را معطوف خود کرده است. در معاملات هفته گذشته شاهد بودیم که اغلب سهمهای این گروه از همگام با رشد بازار، رشد کردند و در برخی نمادها همچون «کرمان» صفهای خرید قابل توجه شکل گرفت و نمادی چون «ستران» پس از رشد 50 درصد نیز همچنان با صف خرید به کار خود ادامه میدهد.

بررسی‎های آبسیم بیانگر این است که در هفته ای که گذشت 1.2 میلیارد از سهام «انبوه سازان» داد و ستد شد که نسبت به 5 روز کاری قبل از آن، حدود 37 درصد رشد نشان میدهد. به این ترتیب، در حالی که ارزش بازار این گروه در ابتدای هفته 6.6 هزار میلیارد تومان بود، در پایان هفته به 7 هزار میلیارد تومان رسید.

در نتیجه آن، شاخص گروه «انبوه سازی» 2.4 درصد رشد کرد.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

عملکرد این شرکتها در سال 97 نشان میدهد که نماد بازار پایه‎ای «ثاصفا» با ثبت رشد قیمت 242.5 درصدی، بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد و «ثتوسا» با حدود 231 درصد و «ثزاگرس» با 162 درصد بازدهی، در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند.

در جدول زیر بازدهی شرکتهای حاضر در گروه انبوه سازی در سال 97 و مدت گذشته از سال 98 را ملاحظه میفرمایید.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

در نگاهی به شرکتهای حاضر در این گروه مشخص شد که «کیسون» با 33 هزار میلیارد ريال، بیشترین دارایی را در اختیار دارد و از این حیث در جایگاه نخست قرار گرفته است. «ثاخت» و «ثمسکن» به ترتیب با بیش از 13 و 7 هزار میلیارد ريال در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

اما عملکرد این شرکتها تاکنون نشان میدهد که «ثشاهد» با 1736 میلیارد ريال سود انباشته، بهترین گروه بوده و «کیسون» باز هم در جزو برترینها قرار دارد. در تصویر ذیل رتبه‎بندی شرکتهای انبوه‎ساز بر اساس سود انباشته را مشاهده میکنید.

بهترین‎های انبوه‎ساز را بشناسید / آیا رونق به صنعت مسکن باز می‎گردد!

به طور کلی میتوان گفت تحریمهای اقتصادی، میزان سرمایهگذاری دولت در حوزه مسکن، رونق و رکود اقتصادی و قیمت مصالح ساختمانی، چهار عامل اصلی موثر بر سودآوری آینده این صنعت به شمار میروند.

اغلب کارشناسان تعمیق رکود تورمیصنعت ساخت و ساز را برای سال 98 برآورد می‌کنند؛ مگر آن که چهار عامل عنوان شده در مسیر درست هدایت شوند. در آن صورت میتوان به رونق بازار مسکن و تعدیل نرخ‌ها خوشبین بود.

آیا سرمایهگذاری در بازار مسکن در سال جدید نیز سودآور خواهد بود یا با رکود بیشتر مواجه خواهد شد؟ با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، بازار مسکن در سال ۹۸ در چه مسیری حرکت خواهد کرد؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر