بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
حجم مبادلات اوراق مشتق سهمی در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۳ و نیم میلیارد قرارداد رسید که حدود ۳۴ درصد از سال ۲۰۱۷ پیشی گرفت. در این میان، معاملات آتی و اختیار معامله تک‌سهم و شاخصی سهم بسزایی در این روند داشتند.
کد خبر : ۱۹۰۳۲۱

رشد 34درصدی مبادلات اوراق مشتق در سال 2018

به گزارش بورس نیوز، سال ۲۰۱۸ در بازارهای مالی با نوسانات فراوانی همراه بود و تا حدودی بازارهای با ثبات سال ۲۰۱۷ را متحول کرد.

این دگرگونی‌ها در سال گذشته با افت رشد جهانی اقتصاد، درگیری‌های ژئوپلتیک و تجاری بین قدرت‌ها، نگرانی از سیاست‌های پولی انقباضی و فراز و فرود‌های نرخ ارز‌های مختلف همراه بود. در بازار‌های سرمایه، با وجود شروع بسیار خوب در سال گذشته، ارزش بازار بورس‌های مختلف در پایان سال، شاهد کاهش چشمگیر بود. با این وجود، در بازار‌های مشتقه ارزش و حجم مبادلات به ترتیب بیش از ۱۵ و ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ میلادی، مجموع حجم قرارداد‌های مبادله شده در بازار‌های مشتقه از عدد ۳۰ میلیارد عبور کرد و حتی نسبت به سال ۲۰۱۷ هم رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کرد. این رشد در تمام نقاط و مناطق تحت بررسی فدراسیون جهانی بورس‌ها قابل مشاهده بود. به طوری که در آمریکا آسیا ـ اقیانوسیه. اروپاـ خاورمیانه ـ آفریقا به ترتیب با ۲۴، ۲۷ و ۵ درصد رشد سالانه روبرو بودیم. تقریبا تمام انواع مشتقات از جمله سهمی، شاخصی، ارزی، نرخ بهره و کالایی با افزایش حجم معاملات در سال ۲۰۱۸ به کار خود پایان دادند.

حجم مبادلات اوراق مشتق سهمی در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۳ و نیم میلیارد قرارداد رسید که حدود ۳۴ درصد از سال ۲۰۱۷ پیشی گرفت. در این میان، معاملات آتی و اختیار معامله تک‌سهم و شاخصی سهم بسزایی در این روند داشتند.

بر اساس نظر سنجی به عمل آمده در سال ۲۰۱۸، قرارداد‌های آتی و اختیار معامله شاخص سهمی به عنوان پر معامله‌ترین ابزار در بیش از ۳۰ بورس مشارکت‌کننده در مطالعه داد و ستد می‌شوند.

پس از این دو محصول، اختیار معامله تک سهم، قرارداد‌های آتی کالایی و آتی تک‌سهم از مهمترین و متداول‌ترین محصولات مشتقه بورس‌های دنیا به حساب می‌آیند. در میان بورس‌های کشورها و مناطق مختلف، بورس اروپایی یورکس و بورس ژوهانسبورگ با ۱۵ نوع ابزار مختلف متنوع‌ترین بازار‌های مشتقه جهان در سال ۲۰۱۷ نامیده شدند.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برای نخستین بار رقم خورد؛

بورس قله 200 هزار واحدی را فتح کرد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:‏

بازار پنجم کمک‌حال پروژه‌های داخلی / تسهیل حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

ارسال نظر