بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

افزایش نرخ دلار نیمایی ناجی شرکت های صادرات محور

باتوجه به افزایش نرخ دلار نیمایی سهام برخی از شرکت های صادرات محور نیز سودآوری مطلوبی را تجربه می کند و حتی در صورت افت 30 درصدی تولید و فروش بازهم این شرکت ها سود مطلوبی کسب می کنند.
کد خبر : ۱۹۰۳۳۲

به گزارش بورس نیوز، در پایان معاملات امروز بازارسرمایه تعداد 2 میلیارد و 853میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 946میلیارد ریال در 267هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت که به تبع آن شاخص بورس نیز با رشد 882واحدی در ارتفاع 196هزار و 84واحد ایستاد اما فعالان بورس در نخستین ساعات آغاز معاملات شاهد قرمز پوشی دماسنج بازار بودند که کارشناسان دلایل متعددی از جمله عوامل سیاسی را در این زمینه موثر می دانند.

در این خصوص احمداشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به خبرنگار بورس نیوز گفت: در شرایط فعلی بازار وضعیت حساسی را تجربه می کند به همین دلیل عده ای ترجیح می دهند سهام خود را بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در 20 روز اخیر در بازار سرمایه فعال بودند سود خوبی دریافت کردند و در حال حاضر به دلیل قرار گفتن بازار در شرایط اصلاح این افراد ترجیح می‌دهند که سهام خود را بفروشند.

اشتیاقی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو عامل نگرانی در خصوص عدم تمدید معافیت های صادراتی توسط آمریکا و عدم تصویب دو قانون مربوط به FATF در وضعیت بازار سرمایه تاثیر گذار هستند، تصریح کرد: اکثر فعالین بازار معتقدند که در نیمه دوم اردیبهشت شاهد تاثیرات منفی این دو عامل در بازار سرمایه خواهیم بود اما از سویی دیگر عواملی همچون افزایش نرخ دلار نیمایی و حذف دلار 4200 تومانی از کالای اساسی نیز به مثبت شدن بازار کمک می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار گرفتار دو گروه است، تصریح کرد: عده ای معتقدند به دلیل مسائل حاد سیاسی تولید و فروش شرکت ها با محدویت هایی مواجه می شود اما گروهی دیگر معتقدند این مشکل از طریق افزایش نرخ فروش و حاشیه فروش برخی صنایع از محل حذف دلار 4200 تومانی،جبران می شود که این امر تغییراتی برای بازار سرمایه نیز در پی خواهد داشت.

اشتیاقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سهام شرکت هایی که قیمت محصولات آن ها با دلار 4200 تومانی محاسبه می شوند افزایش تقاضا را تجربه می کنند، ادامه داد: بعنوان مثال سهام های دارویی و برخی از سهام های غذایی با افزایش تقاضا مواجه شده اند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش نرخ دلار نیمایی سهام برخی از شرکت های صادرات محور نیز سودآوری مطلوبی را تجربه می کنند که حتی در صورت افت 30 درصدی تولید و فروش بازهم این شرکت ها سود خوبی از محل افزایش نرخ دلار نیمایی کسب می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیکی فصل مجامع تصریح کرد: عملکرد 12 ماهه اکثر شرکت‌ها مطلوب بوده بنابراین سود مطلوبی در بین سهامداران تقسیم می شود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه ریزش ویا رشد زیای را تجربه نخواهد کرد، اما پیش‌بینی می شود که روند رو به رشد بازار در آینده نیز ادامه یابد.

اشتیاقی با اشاره به منفی بودن شاخص در ساعات ابتدایی شروع معاملات امروز، گفت: عده ای معتقدند شاخص ضمن عبور از سقف رشد در مسیر اصلاح قرار می گیرد اما از سویی دیگر نرخ آزاد دلار روند کاهشی را در پیش گرفته که این امر تغییراتی را برای بازار سرمایه نیز در پی خواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: براساس صحبت های مدیرعامل بانک مرکزی مبنی بر تعیین برنامه ای برای کاهش نرخ دلار از طریق مبادلات ارزی که در حال راه اندازی هستند، در شرایط فعلی بورس نسبت به نرخ دلار نیز حساس شده است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در پی کسب سود بودند پس از در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور تصمیم گرفتند که امروز نقش فروشنده را در بورس ایفا کنند.


کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در اواخر هفته گذشته به دلیل قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریست ها عده ای قصد فروش سهام خودرا داشتند و این روند همچنان ادامه دارد تا جایی که در ساعات ابتدایی معاملات امروز نیز فشار فروش در بازار افزایش یافت اما به تبع خرید سهام های ارزنده تعادل در بازار برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی های انجام شده فردا میزان فروش کاهش می یابد و بازار نیز در شرایط تعادلی قرار می گیرد، افزود: تا 3 روز آینده بازار در شرایط تعادلی قرار دارد اما پس از آن باید دید که نقش کدام یک از عوامل مذکور در تعیین وضعیت بازار پررنگ تر خواهد بود.

اشتیاقی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها صادرات محور هستند و امکان انباشت تولید نیز ندارند، گفت: در شرایط فعلی به نظر می رسد که این شرکت ها از لحاظ تولید و فروش آسیب می بینند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه در شرایط کنونی علی رغم افزایش قیمت نفت پتروشیمی‌ها قدرت افزایش نرخ ندارند، افزود: به دلیل شرایط سیاسی پیش‌بینی می شود که پتروشیمی‌های صادرات محور به لحاظ تولید و فروش با مشکل مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر از سهام "شاراک" استقبال بیشتری شد و این سهم توانست سقف جدیدی را کسب کند اما در خصوص همه پتروشیمی ها بازار با فاز احتیاطی عمل می کند.

کارشناس بازارسرمایه سیاست بانک مرکزی مبنی بر مبارزه با افزایش سود نرخ بانکی را یکی دیگر از عوامل موثر در مثبت بودن بازار دانست و افزود: بازار انتظار سود بالای 20 درصد را نخواهد داشت بنابراین در این صورت ممکن شاید P/E بازار نیز دستخوش تغییراتی می شود.

اشتیاقی با اشاره به اینکه تاکنون P/E بازار 4 بوده است،ادامه داد: پس از این میزان P/E بازار به 5 نیز خواهد رسید.

مدیرعامل گارگزاری بانک آینده تصریح کرد: اگر تولید و فروش شرکت های پتروشیمی افت 50 درصدی را تجربه کند عواملی همچون تغییر P/E بورس و افزایش نرخ دلار نیمایی تا 12 هزار تومان مانعی در مقابل افت سود و سهام این شرکت ها محسوب می شوند اما اگر FATF تصویب شود و معافیت صادراتی به چند کشور نیز تخصیص یابد شاخص بازار رشد بازهم به دلیل عدم جذابیت دیگر بازارهای موازی رشد 240 هزار واحدی را تجربه خواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بازار سپرده روند کاهشی در پیش گرفته و باتوجه به شرایط کنونی دلار نیز افزایش زیادی را تجربه نمی کند بنابراین می توان گفت بازار سکه تنها رقیب بورس محسوب می شود بنابراین باید دید که بانک مرکزی چه راهکاری برای عدم خروج نقدینگی از بورس به سمت بازار سکه در نظر می گیرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر