بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
افزایش قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار نیمایی و ورود نقدینگی از سوی افراد حقیقی زمینه را برای رشد شاخص در مدت مذکور فراهم کرده است.
کد خبر : ۱۹۰۳۶۴
ورود نقدینگی حقیقی‌ها عاملی برای رکود شکنی بازار

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بازارسرمایه تا لحظه تنظیم این خبر با افزایش 4941 واحدی از مرز 201 هزار واحد نیز گذشت که این امر رکوردی بی‌سابقه در این بازار محسوب می‌شود که کارشناسان عواملی همچون افزایش نرخ دلار نیمایی و قیمت محصولات در بازارهای موازی را در این زمینه موثر می‌دانند.

در این خصوص همایون دارابی کارشناس بازارسرمایه به بورس‌نیوز با بیان اینکه رشد شاخص بورس از 19 اسفندماه سال گذشته آغاز شده، گفت: افزایش قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار نیمایی و ورود نقدینگی از سوی افراد حقیقی زمینه را برای رشد شاخص در مدت مذکور فراهم کرده است.

دارابی با اشاره به آنکه تاکنون فقط 2 روز نقدینگی از سوی افراد حقیقی وارد بازار نشد، افزود: عواملی همچون کاهش سود بانکی و ماه‌شمار شدن آن و به نقطه اوج رسیدن قیمت محصولات و ناامیدی از رشد بیشتر آنها در بازارهای موازی موجب شد سرمایه‌گذاران حقیقی نقدینگی بیشتری را وارد بازارسرمایه کنند.

وی با بیان اینکه روز گذشته میزان عرضه سهم‌ها و همچنین ورود نقدینگی از سوی افراد حقوقی افزایش یافت، افزود: به همین دلیل امروز شاخص بازار مرز تاریخی 200 هزار واحد را پشت سر گذاشت.

دارابی در پاسخ به این سوال که باتوجه به رکود اقتصادی موجود در کشور چرا بازار سرمایه روند رو به رشد را در پیش گرفته است، گفت: برخلاف انتظارات در شرایط فعلی میزان فروش بنگاه های اقتصادی افزایش یافته که بخشی از آن ناشی از تورم موجود در کشور است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به‌عنوان مثال در شرایط فعلی بخش مسکن ثبات قیمتی را تجربه می‌کند اما میزان ساخت و ساز افزایش یافته و از سویی دیگر تقاضا برای تولید کالاهایی که قیمت آن ها افزایش یافته افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه به عقیده من اقتصاد کشور دچار رکود نیست، ادامه داد: بخش نفت کشور با مشکلات ناشی از تحریم های نفتی دست و پنجه نرم می کند اما دربازار سرمایه شاهد افزایش فروش و سودآوری بنگاه ها هستیم.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر