بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
بیش از 4میلیون تن محصولات پلیمری و شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که در کل تاریخ بورس کالا بی‌سابقه است.‏
کد خبر : ۱۹۰۴۷۲

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: در حوزه پتروشیمی بیشترین حجم معاملات در طول تاریخ بورس کالا را در سال 97 تجربه کردیم. بیش از 4میلیون تن محصولات پلیمری و شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که در کل تاریخ بورس کالا بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: فعالان پایین‌دستی در سال 97 از روش‌های مختلفی می‌توانستند محصول موردنیازشان را تهیه کنند. یکی روش مستقیم و دیگری روش تعاونی و روش دیگری که متأسفانه به دلیل نوسانات به سرانجام نرسید روش گواهی سپرده کالایی بود.

سلطانی نژاد با اشاره به این مطلب که در سال گذشته شرکت‌های بازرگانی که اجازه داشتند یک محصول را بخرند و به شکل گواهی سپرده نگهداری کنند افزود: اگر مصوبات بالادستی اجازه دهد محل استفاده محصولات خریداری‌شده قابل رصد خواهد بود و ما می‌توانیم قیمت روزانه محصولات پتروشیمی را داشته باشیم و نهایتاً می‌شود روی این بازار مشتقه تعریف کرد.

وی تصریح کرد: وقتی ما بازار نقد قوی نداشته باشیم تعریف بازار مشتقه هم امکان‌پذیر نیست. خیلی از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با ریسک نوسانات محصولشان مواجه هستند. درصدد بودیم که ابتدا بازار نقد آن را قوی راه‌اندازی کنیم، قیمت روزانه محصولات پتروشیمی را با ابزار گواهی سپرده کالایی داشته باشیم و بعد به سراغ مشتقه پتروشیمی برویم مخصوصاً روی کالای پرمصرفی مثل پی وی سی اما؛ یکسری اتفاقات باعث شد آن طرح به نتیجه نهایی نرسد.

مدیرعامل بورس کالا تأکید کرد: در تلاش هستیم که علاوه بر محصولات پتروشیمی درباره محصولاتی که ما یکی از تولیدکنندگان اصلی آن هستیم مثل مس نیز این ابزار نوین را مورداستفاده قرار دهیم.

وی با اعلام این مهم که ایران جزو رتبه‌های اول تولید مس در جهان نیستیم گفت: رتبه‌های نخست تولید در دست ما نیست اما ایران یکی از تولیدکنندگان مطرح هستیم. در برنامه داریم که روی محصول مس و برخی از محصولات فولادی گواهی سپرده راه‌اندازی شود.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: بحث قابل رصد بودن و اینکه ما تا چه حد می‌خواهیم فعالیت تجاری روی کالا صورت گیرد نیز بایستی حد و حدودش تعریف شود و این روی گواهی سپرده کاملاً قابل رصد است. یعنی می‌شود فهمید چه کسی خرید و چه کسی فروخت و از کجا به کجا منتقل می‌شود. حتی سیاست‌گذاری هم در این راستا می‌تواند صورت بگیرد.

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که باید بین فعالیت‌های دلالی و فعالیت‌های تأمین مالی کالا تفاوت قائل شویم. در بازار پتروشیمی هم بخشی از آن دلالی است که این بخش فعالیت‌ها، موردپسند کسی نباشد.

مدیرعامل بورس کالا در پایان اظهار داشت: برای شفافیت در تأمین مالی، گواهی سپرده می‌تواند کمک شایان توجهی کند اگر سیاست‌گذار به دنبال این است که کالاها کجا می‌روند و رصد کند که کالا به کجا حمل می‌شود بازهم با همین ابزار قابل انجام است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا
بخش نخست گفت‌وگوی بورس‌نیوز با مدیرعامل بورس کالای ایران؛

از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

احیای معاملات کشاورزی در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به بورس‌نیوز خبر داد:

بازگشت معاملات آتی سکه با ابزارهای معاملاتی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
بعد سهام های پتروشیمی ها منفی میشه اشغال سهام ها مثبت