بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
روز گذشته فعالان بازار اختیار معامله، حجمی به بزرگی ۵۰ هزار و بیست قرارداد به ارزش ۷۱۲ / ۱۴ میلیارد ریال را در بورس تهران معامله کرده و سقف بی‌سابقه‌ای را در تاریخچه معاملات این بازار به ثبت رساندند.
کد خبر : ۱۹۰۴۸۴

به گزارش بورس نیوز، مهدی پارچینی درباره ثبت معاملات بازار قراردادهای اختیار معامله در بورس تهران اظهار کرد: طی روز گذشته، رکورد جدیدی در معاملات بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید. روز گذشته فعالان بازار اختیار معامله، حجمی به بزرگی ۵۰ هزار و بیست قرارداد به ارزش ۷۱۲ / ۱۴ میلیارد ریال را در بورس تهران معامله کرده و سقف بی‌سابقه‌ای را در تاریخچه معاملات این بازار به ثبت رساندند.

وی افزود: پیش از این، بالاترین رکورد معاملاتی در بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار، مربوط به تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ با حجم ۲۹۲۹۴ قرارداد و ارزش ۱۷۶ / ۳میلیارد ریال بوده است. بدین ترتیب، حجم و ارزش این ابزار مالی به ترتیب با دستیابی به رشدی در حدود ۷۱ و ۳۰۴ درصدی نسبت به رکورد اخیر خود، قلۀ جدیدی را در معاملات روزانه به ثبت رساند.

معاون بازار ادامه داد: به دنبال تصویب دستورالعمل نهایی قراردادهای اختیار معامله در تاریخ ۱۷ آذر ۹۵ توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار بر روی سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد« و ایران خودرو «خودرو» و با سررسید بهمن ماه ۱۳۹۵، در تاریخ ۲۵ آذر ۹۵ به­ طور رسمی در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

پارچینی خاطرنشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی این ابزار تاکنون، سررسید قراردادهای اختیار معامله در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر، آبان، دی و بهمن برای انجام معامله در اختیار فعالان بازار قرار گرفته و دارایی پایه این قراردادها، از میان سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، بانک ملت «وبملت»، ملی صنایع مس ایران «فملی»، سایپا «خساپا»، سرمایه ‌گذاری غدیر «وغدیر»، معدنی و صنعتی گل گهر «کگل»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، گروه مپنا «رمپنا»، ایران خودرو «خودرو»، توسعه معادن روی ایران «کروی»، فولاد خوزستان «فخوز»، پالایش نفت اصفهان «شپنا»، گسترش نفت و گاز پارسیان «پارسان» و مخابرات ایران «اخابر» انتخاب شده است. در ضمن میان این دارایی‌های پایه، سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و بانک ملت بیشترین حجم معاملات را از زمان آغاز معاملات این ابزار به نام خود ثبت کرده‌اند.

وی بیان کرد: توسعه کمی و کیفی بازار ابزارهای مشتقه به منظور معرفی ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه‌گذاران، همواره جزو سیاست‌های راهبردی و از دغدغه‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

معاون بازار توضیح داد: از اواسط سال ۱۳۹۶، راه‌اندازی بستر معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله و ارتقای سامانه مدیریت ریسک آن، در دستور کار بورس تهران قرار گرفت و این مهم، از تاریخ ۳۰ مهر ۹۶ عملیاتی شد که می‌توان آن را «نقطه عطفی در تاریخچه معاملات» این ابزار دانست.

پارچینی با اشاره به اینکه از میان شرکت‌های نرم‌افزاری ارائه‌دهنده خدمات برخط (OMS) که عهده‌دار انجام معاملات و سامانه مدیریت ریسک این ابزار هستند، در حال حاضر تنها یک شرکت نسبت به ارائه خدمات در این بازار اقدام کرده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر