بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
رئیس هیات مدیره شرکت نواوران مالی پارس در گفتگو با بورس نیوز:

مدل کاری استارت آپ ها با تفکر واحد های دولتی در تضاد است

تفاوت دیدگاه و مدل کاری استارت آپ ها با شرکت های سرمایه گذار و بخش دولتی متفاوت است و این اختلاف در دیدگاه باعث همکاری نکردن سرمایه گذاران با کسب و کارهای نوین شده است.
کد خبر : ۱۹۰۵۳۰

محمدرضا عربی مزرعه شاهی مدیرعامل رتبه بندی اعتباری پارس کیان درخصوص اینکه چرا تامین کننده‌های مالی از کمک به استارت‌آپ‌ها واهمه دارند، به خبرنگار بورس نیوز گفت: مدل کار استارت‌آپی‌ها و حوزه کاری‌شان به نحوی است که با مدل سرمایه‌گذاران عادی و آنهایی که سبقه سرمایه‌گذاری دارند و از مدل‌های مرسوم استفاده می‌کنند تفاوت دارد . ضریب شکست و عدم موفقیت در این حوزه بیشتر از حالت سرمایه‌گذاری عادی است.

وی افزود: بسیاری از مدل‌ها و ساختارهایی که برای سرمایه‌گذاران عادی تصمیم‌گیر است نمی‌تواند در شرکت‌های نوپا پیاده سازی شود. به خاطر همین به نحوی از حالت استاندارد و کلیشه ای خارج است خیلی از سرمایه‌گذاران تمایلی به این حوزه ندارند و فکر می‌کنند با ریسک سنگینی مواجه می‌شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت نوآوران مالی پارس درباره پیش‌بینی خود برای فعالیت‌های استارت‌آپی در کشور گفت: حوزه استارت‌آپ کار جدیدی است و دولت هم خیلی تلاش کرد که کمک کند. اما بدنه بروکراسی واحدهای دولتی هنوز آمادگی پذیرش این شرکت‌ها و مدل‌های بیزنس کسب و کارهای جدید را ندارد و هنوز با ذهنیت 60 سال پیش به این استارت‌آپ‌ها نگاه می‌شود.

وی ادامه داد: ساختار این استارت‌آپ‌ها با گذشته تفاوت دارد. به همین دلیل باید مقررات و ساختار اداری و نحوه مواجه با این‌ها را تغییر دهیم تا بتوانند در بسترهای جدید کار کنند و موفق باشند. اگر بخواهیم که با بسترهای قدیم با اینها رفتار کنیم مطمئنا دچار مشکل می‌شوند و خیلی سخت می‌توانند دوام بیاورند. این یکی از مشکلاتی است که استارت‌آپ‌ها دارند.

عربی تاکید کرد: از سال گذشته خبرهای خوبی برای این حوزه به گوش رسید اما این روند خیلی کند است. برخی از مشکلات پیش روی استارت آپ ها بسیار پیش پا افتاده است که این استارت‌آپ‌ها را از ادامه فعالیت منصرف کرده و با شکست مواجه می‌کند. فکر می‌کنم اگر در دولت یک کارگروه خاص زیرنظر یکی از وزرا یا حتی معاونت علمی فناوری دولت ایجاد شود خیلی سریعتر مشکلات حقوقی، موانع ساختاری فعالیت استارت آپ ها را حل و فصل می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت نواوران مالی پارس گفت: وقتی مدل‌های کسب و کار تغییر می‌کند مدل‌های گزارشگری، اطلاع رسانی هم تغییر می‌کند. بنابراین هرچه در ساختار فعالیت‌ها و نوع کسب و کارها تغییرات ایجاد می‌شود در لایه‌های نظارتی، گزارشگری و شفافیت سازی هم تغییرات ایجاد می‌شود.

وی افزود: بسترهای دیجیتالی و شفافی که الان در مدل‌های بیزنسی جدید وجود دارد کنترل‌ها، نظارت‌ها و حسابرسی‌ها را خیلی راحت می‌کند این بسیار مفید است.

عربی اظهار داتش: به اعتقاد من هم حسابرسان و هم نهادهای نظارتی مثل سازمان بورس، بانک مرکزی می‌توانند خود را تجهیز به دانش جدید کنند و با آن دانش بتوانند اگر جایی سوءرفتاری دارد به وجود می‌آید نظارت کرده و نگذارند که برای بازار و سرمایه‌گذاران ریسک ایجاد شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در روز گذشته انجام شد؛

رشد 3.31 درصدی ارزش سهام «آپ»

در روز گذشته انجام شد؛

رشد 3.31 درصدی ارزش سهام «آپ»

ارسال نظر