بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
در شرایطی که صورت‎های مالی برخی شرکت‎ها وضعیت مناسبی ندارد، سهام آن‎ها در بازار سرمایه روند رو به رشد را انتخاب کرده اند که چندان با فعالیت عملیاتی شرکت سنخیت ندارد. در چنین شرایطی «سیلام» روزهای شلوغی را سپری می‎کند.
کد خبر : ۱۹۰۵۷۶

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، در شهریور ماه سال 97 هیأت مدیره شرکت «سیمان ایلام» تصمیم گرفت از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها به منظور خروج از ماده 141 قانون تجارت، افزایش سرمایه 172 درصدی را به جریان بی‎اندازد.

این سیمانی چه در سر دارد! / «سیلام» از کانال صعود پایین نمی‎آید

ولی این امر به واقعیت نپیوست؛ چرا که سهامدار عمده مخالف این اقدام بود. شرکت «سيمان تهران» دارنده 42.5 درصد سهام شرکت «سیمان ایلام»، به دلیل خروج از ماده 141 قانون تجارت و استفاده از معافيت مالياتي و اصلاح ساختار مالي، با افزايش سرمايه مذکور موافقت نمود؛ اما شرکت «گروه مديريت سرمايهگذاري اميد» که 47 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد، با افزايش سرمايه مخالفت نمود. بنابراین، با عنايت به ماده 85 قانون تجارت و عدم موافقت دو سوم حاضرين، افزايش سرمايه مزبور تصوب نگرديد.

به این ترتیب، «سیلام» با سرمایه 412.5 میلیارد ريالی، تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به دی 97، بالغ بر 489 میلیارد ريال زیان انباشته دارد. میزان بدهیها نیز اندکی از کل داراییها فراتر رفته و ریسک عدم ایفای تعهدات را بالا برده است.

حال این شرکت سیمانی با بدهیها و زیان انباشته خود چه خواهد کرد و چه برنامهای در سر دارد جای سوال است؟

با کاهش میزان تولید و فروش، هزینههای جذب نشده سربه‎فلک گذاشت و شروع به افزایش کرد. این موضوع در کنار رشد هزینههای مالی، نتیجه ای چون چرخش این شرکت از سودآوری به زیان‎سازی نداشت. از سال 92 با آغاز رکود اقتصادی در بخش مسکن و ساخت و ساز و به دنبال آن صنعت سیمان، سود خالص شرکت نیز با شیب تندی در مسیر نزولی قرار گرفت و در سه سال مالی اخیر وارد دایره سرخ زیان شد.

این سیمانی چه در سر دارد! / «سیلام» از کانال صعود پایین نمی‎آید

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش ضمن رشد روزافزون هزینه مالی، موجب گردید تا این شرکت در پرداخت سود نقدی سهام سالهای قبل نیز عاجز بماند و تقریبا از سال 93 سود سهام پرداختنی در حسابها انباشته شده است.

با همه این اوصاف، «سیلام» در بازار سهام وضعیت مطلوبی را برای سهامداران خود رقم زده است. این سهم در سال 97 بازدهی 27 درصدی و در فروردین ماه سال 98 بازدهی جالب توجه 84 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

51 درصد از شرکت‎کنندگان در نظرسنجی امروز بورس نیوز عنوان کردند که در سمت خرید سهام «سیلام» خواهند ایستاد و 49 درصد دیگر، موقعیت فروش را برگزیدند.

این سیمانی چه در سر دارد! / «سیلام» از کانال صعود پایین نمی‎آید

به طور کلی این سهم به دلیل شناوری پایین، حجم معاملات اندکی دارد و طی معاملات امروز بازار سرمایه 3 خریدار در مقابل 16 فروشنده قرار گرفتند که این موضوع تا حدی میتواند نشان از قدرت بیشتر خرید باشد.

با وجود این که در هفته گذشته «سیلام» رشد قیمت 53 درصدی داشت، اما همچنان با صف خرید معاملات خود را دنبال میکند و از روند صعودی خود کوتاه نمیآید.

حال باید منتظر ماند و دید روند رو به رشد این سهم تا کجا ادامه مییابد؟!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر