بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
بررسی‎ها نشان می‎دهد که سه هم از بازار پایه، «سفاسی»، «سنیر» و «لخانه» بیشترین رشد قیمت را در یک ماه اخیر داشتند و در نگاه کلان، صنعت خاکستری بیشترین رشد شاخص را تجربه کرد.
کد خبر : ۱۹۰۵۸۴

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بورس تهران اولین ماه از سال 98 را بسیار پرقدرت سپری کرد. شاخص کل بورس تهران در آخرین روز اسفند ماه سال 97 در کانال 178 هزار واحد قرار گرفت اما در پایان فرودین ماه سال 98 به قله 204 هزار واحد صعود کرد.

بنابراین، شاخص کل بورس تهران در فروردین ماه سال جدید بازدهی 14.3 درصدی را به ارمغان آورد.

خوب‌ها و بدهای بورس در فروردین ماه / «سیمانی‎ها» گل کاشتند

در چنین شرایطی، سه سهم برتر و پربازده در بازار پایه حضور دارند. نماد بازار پایه‎ای «سفاسی» بازدهی جالب توجه 102 درصدی را در کانامه فروردین ماه سال 98 خود به ثبت رساند و به تنها نمادی تبدیل شد که بیش از 100 درصد رشد قیمت داشته است. «سنیر» 97 درصد و «لخانه» 94 درصد بازدهی عاید سهامداران خود کردند که درخور توجه است.

در تصویر ذیل، 20 شرکت پربازده ماه را مشاهده میکنید:

خوب‌ها و بدهای بورس در فروردین ماه / «سیمانی‎ها» گل کاشتند

از آنجا که روند صعودی بازار سهام پرقدرت حرکت کرده، زیان ثبت شده سهام حاضر در جریان معاملات، چندان زیاد نیست؛ ولی با همه این اوصاف، در این میان، برخی شرکتها همگام با بازار حرکت نکردند و ساز مخالف زدند. «دماوند» با وجود این که از نظر بنیادی، وضعیت مناسبی دارد، اما در بازار سهام موفق عمل نکرده و نتوانسته سهامداران خود را راضی نگه دارد. این سهم در یک ماهه اخیر افت قیمت 19 درصد داشته است. «فنرژی» زیان‎ساز نیز حدود 12 درصد سهامداران خود را متحل خسران نمود. «خمعمرا» در رتبه بعدی زیان‎ده‎ترین سهمهای بازار در ماه قرار گرفت.

خوب‌ها و بدهای بورس در فروردین ماه / «سیمانی‎ها» گل کاشتند

بررسی وضعیت صنایع در فروردین ماه، «سیمانی»ها را در صدر پربازده‎ترین گروه‎های بورسی نشان میدهد. نمادهای حاضر در صنعت خاکستری در مجموع، 43 درصد رشد داشتهاند. شاخص گروه «ماشینآلات و تجهیزات» و «عمده فروشی» به ترتیب 39 و 36 دصد افزایش به خود دید.

در شکل زیر 20 صنعت پربازده‎ فروردین ماه را ملاحظه میکنید.

خوب‌ها و بدهای بورس در فروردین ماه / «سیمانی‎ها» گل کاشتند

شایان ذکر است که رکوردشکنی بورس در مدت یاد شده موجب گردید هیچ یک از صنایع افت شاخص نداشته باشند و در مجموع، همه صنایع بازدهی داشته‎اند.

امید میرود بهار سرسبز بورس تهران در ادامه نیز تکرار شود. از سویی، با نزدیک شدن به فصل مجامع بازار معاملات داغ‎تر خواهد شد؛ چرا که در سال گذشته اغلب شرکتها با رشد سودآوری مواجه شدند و سودهای تازه را تجربه کردند. از همین رو، انتظار میرود مجامع سالانه شرکتها پربارتر از سالهای گذشته باشد و بر این اساس، تمایل سهامداران برای شرکت در مجامع بیش از دورههای گذشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر