بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
نرخ‎های فروش «کاذر» در سال 97 نسبت به سال قبل از آن رشد نزدیک به دو برابری داشت که جهش سودآوری را به همراه داشت. اما در سال جاری با یک ریسک مواجه است که می‎تواند روند شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر : ۱۹۰۶۰۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فرآوردههاي نسوز آذر» در سال مالی منتهی به اسفند ماه 97 جهش قابل توجهی در سودآوری را رقم زد. رشد درآمدهای فروش و کنترل هزینه تولید منجر به تحقق سود خالص 143 میلیارد ريالی گردید. این در حالی است که در سال 96 سود اندک کمتر از 7 میلیارد ريالی به بار نشسته بود.

انتظار دو ساله سهامداران «کاذر» جواب می‎دهد / پوشش یک ریسک بزرگ با یک طرح

این شرکت 4 اردیبهشت ماه به مصاف مجمع سالانه خود میرود. بررسیها نشان میدهد که در سالهایی که سودآوری مناسب داشته، حدود نیمیاز سود تحقق یافته را بین سهامداران خود تقسیم نموده است. با توجه به این که در دو دوره مالی گذشته سودی تقسیم نگردید، انتظار میرود در مجمع پیش‎رو بیش از 50 درصد سود تقسیم گردد و رقمیدر حدود 200 ريال به ازای هر سهم روانه جیب سهامداران گردد.

انتظار دو ساله سهامداران «کاذر» جواب می‎دهد / پوشش یک ریسک بزرگ با یک طرح

«کاذر» در سال 97 به لطف افزایش نرخ محصولات، توانست بر درآمدهای خود بیافزاید و از سوی دیگر، هزینههای تولید و بهای تمام شده را کاهش داد. این اقدام دو سویه موجب شد تا حاشیه سود ناخالص جهش فوقالعادهای داشته باشد و به 28 درصد نزدیک شود. البته همچنان از حاشیه سود میانگین گروه عقب است و 15 درصد فاصله وجود دارد.

انتظار دو ساله سهامداران «کاذر» جواب می‎دهد / پوشش یک ریسک بزرگ با یک طرح

با وجود افزایش نرخ خرید مواد اولیه، سهم مواد مصرفی از بهای تمام شده در چند دوره اخیر روند کاهش را طی کرده است. رشد میزان سربار غالبا ناشی از افزایش هزینه حاملهای انرژی است. به عبارت بهتر، افزایش نرخ محصولات «کاذر» بیشتر از رشد نرخ مواد اولیه بوده است. به همین جهت، حاشیه سود ناخالص رشد مطلوبی داشته است.

انتظار دو ساله سهامداران «کاذر» جواب می‎دهد / پوشش یک ریسک بزرگ با یک طرح

نرخ فروش محصولات نسوز شکل دار از 12.6 میلیون ريال در سال 96 به 20.4 میلیون ريال در سال 97 افزایش یافت. همچنین نرخ محصولات نسوز بي شکل نیز از 7.8 به 13.8 میلیون ريال صعود کرد که رشد قابل توجهی محسوب میشود.

اما نکته قابل ملاحظه این است که شرکت در حال حاضر از ماشین‎آلات استیجاری شرکت «ذوب آهن اصفهان» استفاده میکند. با توجه به احتمال عدم تمدید قرارداد اجازه واحد تولیدی در سال 98، این شرکت در صدد احداث کوره دوار با ظرفیت 60 هزار تن برآمده که در صورت تحقق، بهای تمام شده تولید کاهش خواهد یافت. شایان ذکر است که «کاذر» برنامه دستیابی به ظرفیت تولید 86 هزار تن تا سال 1400 را روی میز دارد. این کوره در نیمه اول سال 99 وارد مدار تولید خواهد شد.

به علاوه، «کاذر» دو شرکت فرآوردههای نسوز قشم و تکافو را تحت تملک خود دارد اما در حال حاضر شرکتهای مزبور فاقد فعالیت هستند و قرار است نسبت به بقا و یا انحلال آنها تصمیمگیری شود.

در مجموع، سال 97 برای این شرکت پربار بود و اتفاقات مثبت رقم خورد که انتظار میرود سهامداران نیز در مجمع از این موضوع نفع ببرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر