بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

جدی نبودن ریسک احتمال عدم فروش نفت ایران

صنعت بانکی می تواند صنعت نسبتا مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت باشد. صنایع بزرگ همچون شرکت های فولادی و معدنی و پتروشیمی، صنایعی هستند که توان جذب نقدینگی بزرگ را دارند.
کد خبر : ۱۹۰۶۴۹
به گزارش بورس نیوز با توجه به زمزمه های احتمال عدم تمدید معافیت ۸ کشور از تحریم نفتی ایران، دغدغه هایی بابت احتمال کاهش حجم یا به صفر رسیدن حجم فروش نفت ایران برای برخی سهامداران ایجاد شده است.

جواد عشقی نژاد مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز بیان کرد: احتمال کاهش حجم یا عدم فروش نفت ایران که به عنوان یکی از ریسک های سیستماتیک تلقی می شود، اتفاق جدیدی نیست و در ۴ دهه اخیر همواره با این احتمال مواجه بوده ایم. ولی تحقق این ریسک را بعید می دانم و نباید چندان نگران این قضیه بود. البته عقلانیت حکم می کند که برای هر اتفاقی آماده باشیم.

وی افزود: در نظر گرفتن پیش بینی هایی که در مورد رشد اقتصادی ایران و وضعیت تولید صورت گرفته، شرایط نگران کننده نیست. چشم انداز بازار سرمایه حداقل در نیمه نخست سال ۹۸ بر اساس چند مولفه اقتصادی مثبت به نظر می رسد. نتیجه عملکرد شرکت ها و صنایع بورسی در سال ۹۷ در صورت های مالی نمایان شده و تکرار برخی از این روندها در سال ۹۸ دور از ذهن نیست. 
باید توجه داشت سال ۹۸ به معنای واقعی سال دستیابی به بعضی اقدامات بنیادی است که در سال های ۹۵ و ۹۶ پایه گذاری شد و قسمتی از آنها در سال ۹۷ به بهره برداری رسید و برخی دیگر امسال به سرانجام خواهد رسید. به لحاظ عملیاتی، بررسی بودجه شرکت ها و وضعیت تولید و فروش، نویدبخش اتفاقات مثبتی است.

فعال بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه، تابعی از رفتار هوشمندانه پول است. پول مسیر درست را خواهد رفت و گواه این ادعا، رشد تقریبا ۳۰ درصدی بازار در یک ماه گذشته است. بازارهای موازی بازار سرمایه، توان پاسخ به نیازهای سرمایه گذاران را ندارد. بازار پول جوابگوی نیاز سرمایه گذاران نیست و بازار مسکن با در نظر گرفتن پارامترهای فعلی اقتصاد، به حد اشباع رسیده و بازار ارز و طلا هم در شرایط کنونی نسبت به بازار سرمایه، از جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران برخوردار است. بازار سرمایه به سبب جذابیت بیشتر، در یک ماه اخیر رشد مطلوبی تجربه کرد و سقف های جدیدی هم ثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «در صورت بروز محدودیت جدی در فروش نفت ایران، بازار سرمایه و صنایع بورسی چه وضعیتی خواهند یافت؟» گفت: قاعدتا این سوال، یک پاسخ کلیدی و واحد ندارد و به هر حال تمامی پارامترها و متغیرها، حلقه ای از یک زنجیر بهم پیوسته است. ولی از منظر برخی فعالان این زنجیره، حتی این موضوع می تواند اثر مثبتی بر سایر بخش ها داشته باشد. ضمن اینکه چنانچه اتفاق خاصی در مورد فروش نفت ایران رخ دهد، قطعا قیمت جهانی نفت و نرخ برابری ارزها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این اتفاق احتمالی، می تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه جای گذارد. با توجه به انتشار کلیه اطلاعات شرکت ها در سامانه کدال، بازار سرمایه بازار شفافی است و این شفافیت، نقطه قوتی برای جذب سرمایه گذاران است.


عشقی نژاد در معرفی صنایع برتر جهت سرمایه گذاری اظهار داشت: با توجه به اصلاح ساختار بانکی کشور، در اواخر سال ۹۸ یا سال ۹۹، به شرط اتمام اصلاح ساختار بانکی و اصلاح مکانیزم ارتباطی و برگشت دیون دولت به بانک ها، صنعت بانکی می تواند صنعت نسبتا مناسبی برای سرمایه گذاری میان مدت باشد. صنایع بزرگ همچون شرکت های فولادی و معدنی و پتروشیمی، صنایعی هستند که توان جذب نقدینگی بزرگ را دارند. سایر صنایع، ظرفیت جذب پول بزرگ و نقدینگی زیاد را نخواهند داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر