بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
در شرایط کنونی که بازارسرمایه کشور با رشد بی‌نظیری روبروست، بهترین فرصت در اختیار نهادهای فوق‌الذکر پیش آمده تا بتوانند اساسا به ترمیم بستر اطلاعاتی و عملیاتی بازار پرداخته و شرایط سرمایه‌گذاری را برای نوسهامداران و آن دسته از افرادی که سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی را ترجیح داده‌اند، فراهم آورند.
کد خبر : ۱۹۰۶۷۵

دانیال آستانه

دانیال آستانه در گفت و گو با بورس نیوز، درباره وضعیت بازارسرمایه ایران اظهار کرد: در دهه گذشته شاهد افت و خیزهای گوناگونی بوده که عمدتا از نوسانات اقتصاد کلان کشور نشات گرفته است. در کنار این مساله حرکت در فرآیند خصوصی‌سازی و اقبال صنایع خصوصی نسبت به پذیرش شرکت ها در بازارسرمایه نیز در این دهه فزونی یافته است. 

وی افزود: در حال حاضر می‌توان بازاری را شاهد بود که با معضل ایجاد توازن بین دو کفه ناشران و فعالین بازار روبرو بوده و می‌بایست تابع هدف هر دو را متوازن پوشش دهد. در نظر گرفتن این مهم که نظام بازارسرمایه تا کنون موفق به احقاق اهداف جذب سرمایه‌گذار و همچنین جلب اعتماد عمومی نشده است، از یک سو، اشراف به این مهم که بستر مورد نیاز جهت امر فوق‌الذکر تاکنون فراهم نشده است، از سویی دیگر، فضای خالی راهکارهای اساسا استراتژیک توسط بدنه نهادهای اجرایی و قانونگذار بازارسرمایه را به وضوح نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط کنونی که بازارسرمایه کشور با رشد بی‌نظیری روبروست، بهترین فرصت در اختیار نهادهای فوق‌الذکر پیش آمده تا بتوانند اساسا به ترمیم بستر اطلاعاتی و عملیاتی بازار پرداخته و شرایط سرمایه‌گذاری را برای نوسهامداران و آن دسته از افرادی که سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی را ترجیح داده‌اند، فراهم آورند.

آستانه بیان کرد: احقاق این رکن را می‌توان با توسعه کارایی عملیاتی و کارایی اطلاعاتی بازار رقم زد. بدین معنا که هرگاه سرمایه‌گذاران در بازار، عملیات معاملات بازار را کم‌هزینه و سهل‌الانجام تر بدانند، نسبت به سهامداری در بازارسرمایه راغبتر خواهند بود. کاهش هزینه معاملات و ترمیم سامانه‌های معاملاتی بورس‌ها از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای افزایش سطح کارایی عملیاتی برنامه‌ریزی کرد. از طرفی می‌توان با تغییر رویه افشای اطلاعات لازم‌الارائه توسط ناشران، اطلاعات در اختیار سهامداران را بهینه کرد تا تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات شفاف صورت پذیرد. بازگرداندن گزارش بودجه به گزارشات لازم‌الرائه و همچنین ارائه درصد تحقق EPS در دوره‌های ماهانه و به تبع ان بازنگری در اجرای محاسبات EPS به روش TTM، از جمله اقدامات اثربخش سازوکار نظارتی بازار به چشم می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دهه اخیر علیرغم آنکه در حوزه علوم تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری، در مراکز معتبر آموزش عالی کشور نظیر دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی مقالات و تحقیقات متعددی در حوزه بررسی وضعیت کارایی اطلاعاتی و عملیاتی در زیر بازارهای مختلف بازارسرمایه کشور صورت پذیرفته و عمدتا نتایج آنها مبنی بر عدم وجود کارایی اطلاعاتی سطح ضعیف و معدودا وجود کارایی سطح ضعیف در بازارسرمایه ایران بوده است، تاکنون هیچ اقدام منسجمی در راستای ترمیم این جای خالی صورت نپذیرفته است. 

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: البته با حضور دکتر محمدی در راس سازمان بورس و اوراق بهادار و اهتمام ایشان به رعایت ابعاد بنیادین بازار، امید به ایجاد راهبرد عملیاتی برای بهبود این مساله قوت گرفته است، اما متاسفانه این گام با موج مباحث ارزی و جامپ ریالی نرخ‌های صادراتی و وارداتی روبرو شد که توجه آن مجموعه قانونگذار را به مباحث عملیاتی جلب نکردمود. با توجه به الزام ترمیم بستر سرمایه‌گذاری، امید است در حاشیه این دوره از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که به بزرگترین گردهمایی مالی ایران بدل گشته، اهتمام ویژه‌ای به این مساله استراتژیک و بنیادین جلب شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت داده‌پردازان تدبیر سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:‏

حضور موفق در بازار معاملات الگوریتمی/داتکس تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار خبر داد:

تاسیس مدرسه عالی بورس در سال جاری

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به بورس‌نیوز خبر داد:

بازگشت معاملات آتی سکه با ابزارهای معاملاتی

ارسال نظر