بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
ابزار «فروش استقراضی یا فروش تعهدی» سهام، ظرف دو الی سه ماه آینده در بازارسرمایه رنگ‌وبوی اجرایی به خود خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۹۰۶۸۱
راه‌اندازی ابزار «فروش تعهدی» سهام در تابستان/ تکمیل ارائه ابزارهای مالی اسلامی در سال 98
شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز درخصوص راه‌اندازی «shorte sell» در بازارسرمایه اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بورس، راه‌اندازی ابزار «فروش استقراضی یا فروش تعهدی» سهام بوده که باید سریعا در بازار عملیاتی شود.

وی ادامه داد:  طبق پیش‌بینی‌ها نهایتا ظرف دو الی سه ماه آینده این ابزار در بازارسرمایه رنگ‌وبوی اجرایی را به خود خواهد گرفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این ابزار، تصریح کرد: هنگامی که بازار مسیر رشد را در پیش می‌گیرد، این ابزار می‌تواند کمک شایانی داشته باشد که در برخی از سهم‌ها عده‌ای این اختیار را داشته باشند که سهم را به صورت تعهدی به فروش برسانند و پس از تعدیل قیمت، بتواندد باردیگر آن سهم را خریداری و جایگزین کنند.

وی درباره دیگر ابزارهای مالی نیز گفت: بازارسرمایه از حیث ابزارهای مالی اسلامی ظرفیت مناسبی را داشته و شاید تنها تعداد بسیار محدود و نهایتا دو ابزار از سری ابزارهای مالی اسلامی وجود داشته باشد که در بورس ایران راه‌اندازی نشده باشد که در سال جاری، این ابزارها نیز در بازار عملیاتی خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: در سال جاری، ابزارهای مالی اسلامی و مرسوم در چرخه بازارسرمایه تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اهمیت تولید ملی و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیز افزود: این سازمان درباره تامین مالی و همچنین شعار سال، دو وظیفه مهمی را بر دوش داشته که ابتدا باید دسترسی به منابع مالی برای تمامی بنگاه‌ها و شرکت‌های تولید را بگشاید ضمن آنکه نرخ تامین مالی را باید کاهش دهد زیرا هزینه دسترسی برای این واحدها مقرون به صرفه نیست.

محمدی با اشاره به اینکه دسترسی به منابع مالی برای بنگاه‌های تولیدی چندان اهمیتی ندارد و این نرخ تسهیلات و منابع مالی است تکه حائز اهمیت بوده، تاکید کرد: 

سازمان بورس در راستای تامین مالی شرکت‌های بورسی و غیربورسی، واحدهای تولیدی خصوصی و حتی تعاونی‌ها این آمادگی را داشته که تامین مالی از طریق انتشار اوراق را در دستور کار قرار دهد تا بنگاه ها بتوانند از طریق اوراق مرابحه و صکوک اجاره ، جعاله، وکالت و اوراق منفعت و حتی انواع اوراق اسلامی در خدمت تولیدکنندگان قرار دهد تا به هر میزانی که ظرفیت مالی آن واحدها اجازه داد، بورس برای آنها اوراق تامین مالی منتشر کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر