بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
در آستانه نخستین عرضه‌اولیه بررسی شد؛

نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی «تاصیکو»

قرار است در روز دوشنبه، تعداد 2 میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و معادل 10 درصد از سهام آن، در بازار سرمایه و در بازه قیمتی 2.050 تا 2.200 ریال عرضه شود.
کد خبر : ۱۹۰۷۸۱

نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) در آستانه عرضه اولیه

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، قرار است در روز دوشنبه، تعداد 2 میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و معادل 10 درصد از سهام آن، در بازار سرمایه و در بازه قیمتی 2.050 تا 2.200 ریال عرضه شود. در این گزارش، به بررسی وضعیت و عملکرد مالی این شرکت بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی ارائه شده آن شرکت می‌پردازیم.

سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر 20 هزار میلیارد ریال و شامل 20 میلیارد سهم است و سهامداران عمده شرکت نیز شامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با مالکیت 90 درصدی و شرکت صباتامین با مالکیت 10 درصدی است.

جمع دارایی‌های این شرکت بر اساس صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به پایان بهمن ماه 1397، مبلغ 34 هزار و 733 میلیارد ریال است که شامل 30 هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است.

سرمایه‌گذاری صورت گرفته شرکت عمدتا در صنایع فلزات اساسی و کاشی و سرامیک صورت گرفته است و ترکیب کلی سرمایه‌گذاری‌های شرکت را در جدول زیر می‌توان مشاهده کرد:

نگاهی به وضعیت و عملکرد مالی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) در آستانه عرضه اولیه

همان گونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌شود، بخش عمده‌ای از پرتفوی شرکت در صنایع مرتبط با فلزات اساسی و گروه کاشی و سرامیک و همچنین 10 درصد از سهام بانک رفاه کارگران سرمایه‌گذاری شده است.

انتظار می‌رود با توجه به رشد سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع ملی مس ایران و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سود خالص شرکت از محل سود سهام دریافتی از محل تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر با رشد خوبی مواجه باشد.

لازم به ذکر است، سود خالص هر سهم شرکت در سال مالی گذشته (سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه 1397)، 460 ریال بوده است که این سود عمدتا (بیش از 80 درصد) از محل فروش تهاتری سهام شرکت فولاد مبارکه به بانک رفاه صورت گرفته بود.

سود خالص هر سهم شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به پایان بهمن ماه 1397، معادل 8 ریال به ازای هر سهم بوده است و با توجه به اینکه بخش اصلی سود شرکت در سه ماهه پایانی سال و پس از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت خواهد گرفت، انتظار می‌رود که سود خالص هر سهم شرکت در سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال جاری، به بیش از 250 ریال به ازای هر سهم برسد. همچنین با توجه به انتظار رشد سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در سال جاری، انتظار داریم که سود خالص هر سهم شرکت در سال مالی آتی، حداقل 400 ریال باشد.

همچنین، ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت بر اساس محاسبات صورت گرفته در حدود 4.000 ریال است که بر این اساس به نظر می‌رسد که قیمت در نظر گرفته شده جهت عرضه سهام این شرکت، قیمتی منصفانه خواهد بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Pakistan
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد: کار سازمان بورس به جایی رسیده که سهامی را با 8 ریال سود در 9 ماهه باقیمت 220 تومان اجازه فروش می دهد ولی سهام های روغن خودرویی را برای شفاف سازی با قیمت های بسیار پایینتر با بهانه شفاف سازی می بندد
مجید
Pakistan
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
ارزش دارایی های سهم در زمانیکه سهم قدرت سوددهی ندارد به چه دردی می خورد، لطفاً قیمت سهم ها را براساس سوددهی محاسبه کنید.
مجید
Pakistan
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
ارزش دارایی های سهم در زمانیکه سهم قدرت سوددهی ندارد به چه دردی می خورد، لطفاً قیمت سهم ها را براساس سوددهی محاسبه کنید.