بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
یکی از دلایل ریزش چند روز اخیر «غویتا» را می‎توان ناشی از خروج سفته‎بازان دانست. پس از ثبت بازدهی مناسب در مدتی کوتاه، برخی نوسان‎گیران اقدام به خروج کرده‎اند و اندکی فشار عرضه را بالا برده‎اند. اما از آن جا که نشانه‎ها از بهبود شرایط شرکت حکایت دارد، به نظر می‎رسد «غویتا» به زودی باز هم راه صعود را در پیش خواهد گرفت و حضور در بازار دوم فرابورس به این روند کمک شایانی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۰۷۹۷

بر مبنای بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ویتانا» با نماد «غویتا» پربازده‎ترین سهم بازار سرمایه در سال 97 بود و رتبه نخست را از این نظر به نام خود ثبت کرد. قیمت این سهم در سال گذشته 20 برابر شد که رشد خیره‎کننده‎ای است. اما سال جدید چندان برای این سهم بهاری آغاز نشد و از ابتدای سال 98 تا روز گذشته بازدهی 8 درصدی را ثبت کرد.

نقش مادر بر تن این غذایی / نشانه‎ها از صعود «غویتا» حکایت دارد

در ادامه علل این افت و خیزها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و در نهایت، آیا این شرکت ارزش و جایگاه واقعی خود را در بازار سرمایه پیدا کرده یا خیر؟!

نگاهی به صورتهای مالی نشان میدهد که در حال حاضر با سرمایه 600 میلیارد ريالی، 204 میلیارد ريال سود انباشته دارد. البته چندی پیش این شرکت از محل سود انباشته 300 میلیارد ريال بر سرمایه خود افزود. این موضوع نشان از وضعیت مطلوب سودآوری دارد.

در سال 97 طی یک روند صعودی به سود خالص 324 میلیارد ريال دست یافت و در 3 ماهه نخست سال مالی 98 توانسته 57 درصد این رقم دست یابد. بنابراین میتوان انتظار داشت که حرکت رو به رشد «ویتانا» در سال 98 نیز ادامه یابد. شایان ذکر است که در سال 95 به دلیل این که دوره مالی خود را از اسفند به آذر ماه تغییر داد، سال مالی 9 ماهه بود.

نقش مادر بر تن این غذایی / نشانه‎ها از صعود «غویتا» حکایت دارد

تجهیزات این شرکت تمام مکانیزه شده که کمک شایانی به بهبود وضعیت تولید کرده است. از همین رو، در دورههای اخیر، مقدار تولید حدود 4 برابر افزایش یافته است. نتیجه این اقدام را میتوان در میزان فروش ملاحظه کرد.

این شرکت غذایی با ثبت درآمد فروش 84 میلیارد ريالی در فروردین ماه سال 98، جمع درآمدهای 4 ماهه خود را به رقم 773 میلیارد ريال نزدیک کرد که عدد مطلوبی ارزیابی میشود. چرا که در مدت مشابه سال مالی 97، حدود 343 میلیارد ريال مبلغ فروش ثبت شده بود.

نقش مادر بر تن این غذایی / نشانه‎ها از صعود «غویتا» حکایت دارد

این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که به تازگی مجوز افزایش نرخ فروش محصولات به میزان 20 درصد دریافت شده است. بنابراین، درآمدهای سال جاری قطعا بالاتر از سال گذشته خواهد بود و به رقمهای جدید دست خواهد یافت.

با توجه به افزایش قیمت نهادههای تولیدی ازجمله مواد اولیه و بسته‎بندی و تاثیر آن بر بهای تمام شده، افزایش قیمت محصولات انجام پذیرفت. شایان ذکر است که حاشیه سود ناخالص «غویتا» در سال مالی 96 به 38 درصد رسیده بود؛ ولی در سال مالی 97 به 34 درصد رسید. به این ترتیب، در سال مالی جاری باید شاهد اوج‎گیری مجدد حاشیه سود باشیم.

«غویتا» چندی پیش مجوز حضور در بازار دوم فرابورس ایران ایران را دریافت کرد. با توجه به این که در مدت اخیر گزارشات مالی را به صورت مرتب ارائه کرده، باید به زودی شاهد صعود این نماد به بازارهای بالاتر باشیم. این موضوع میتواند موجب رشد قیمت سهام «غویتا» گردد و مجددا خاطرات خوش سال 97 را زنده کند. ارزش منصفانه هر سهم «ویتانا» بیش از 14000 ريال براورد میشود.

یکی از دلایل ریزش چند روز اخیر این سهم را میتوان ناشی از خروج سفته‎بازان از این سهم دانست. پس از کسب بازدهی مناسب، برخی نوسان‎گیران اقدام به خروج کرده‎اند و اندکی فشار عرضه را بالا برده‎اند. اما بنا به آن چه گفته شد، از آن جا که این شرکت در شرایط مطلوبی قرار داد و نشانهها از بهبود نیز حکایت دارد، به نظر میرسد «غویتا» به زودی باز هم راه صعود را در پیش خواهد گرفت و حضور در بازار دوم فرابورس به این روند کمک شایانی خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر