بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کارشناس نفت‌و‌پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

تحریم‌ها فرصتی برای تکمیل زنجیره ارزش/ دغدغه‌ای برای میان مدت و بلندمدت نداریم

در صورت تشدید فشارهای تحریم، افزایش نرخ ارز اثر منفی کاهش حجم صادرات پتروشیمی ها را خنثی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۹۰۷۹۹
به گزارش بورس‌نیوز با توجه به تلاش های دولت امریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، نگرانی هایی هم برای برخی سهامداران ایجاد شده است که چنانچه محدویت های بین‌المللی تشدید شود، صادرات محصولات دیگر از جمله محصولات پتروشیمی و غیر نفتی ممکن است کاهش یابد. کاهش حجم صادرات درآمد شرکت های صادرات محور را کاهش خواهد داد.

قادر شادی وند کارشناس و فعال حوزه نفت و پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر قرار باشد صنعت پتروشیمی تحریم شود و محدودیت جدیدی اعمال شود، حتما اعلام خواهد شد؛ اما تا این لحظه هیچ خبری از تحریم های جدید پتروشیمی مطرح نشده است.

وی افزود: برخی شرکت های پتروشیمی که خوراک خود را از داخل تامین کرده و محصول خود را هم در بازار داخل عرضه میکنند، نگرانی چندانی بابت احتمال تشدید تحریم ها نخواهند داشت. ولی شرکت های صادرات محور و شرکت هایی که برخی کاتالیست های مورد نیاز خود را وارد می کنند، از محدودیت های احتمالی آسیب خواهند دید. البته تحریم نفت ایران ارتباطی با تحریم محصولات پتروشیمی ندارد و فعلا اتفاق خاصی رخ نداده و صادرات محصولات پتروشیمی در حال انجام است.

این کارشناس صنعت نفت و پتروشیمی در رابطه با اثر تشدید احتمالی تحریم ها بر نرخ ارز و سودآوری شرکت های پتروشیمی گفت: یکی از مهمترین منابع ورود ارز به کشور، صنعت پتروشیمی است. این صنعت سال گذشته، حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته که بخشی از آن صرف تامین نیازهای شرکت‌ها شده و مابقی به داخل کشور انتقال یافته است. به هر حال هر گونه تاخیر در جریان ورود ارز می تواند نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی افزود: در مجموع، به نظر می‌رسد در صورت تشدید فشارهای تحریم، افزایش نرخ ارز اثر منفی کاهش حجم صادرات پتروشیمی‌ها را خنثی خواهد کرد. با این نگاه صنعت پتروشیمی برای میان مدت و بلندمدت در معرض ریسک قرار ندارد. فشار تحریم ها دیری نخواهد پایید و تجربه نشان داده این شرایط همیشگی نیست. ولی شاید در کوتاه مدت، اخبار منفی فشار خروج سرمایه از سهم های پتروشیمی را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه تحریم ها می تواند فرصتی برای صنعت پتروشیمی باشد تا جهت تکمیل زنجیره ارزش تلاش شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی آمار گمرک نشان می دهد؛

بیش از ۷۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی کشور

استارت نمایشگاه نفت با حضور شرکت‌های بین‌المللی؛

حضور بیش از 1000 مجموعه نفتی در نمایشگاه بیست و چهارم

روز اول نمایشگاه بین اللملی نفت ایران کلید خورد؛

آغاز به کار نمایشگاه بین المللی نفت ایران

ارسال نظر