بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
شرکت سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا ثبت گردید و اعضای هیأت مدیره آن مشخص شد. در این بین، یک نام آشنا به چشم می‎خورد که پرده از برخی خرید و فروش‎ها برمی‎دارد.
کد خبر : ۱۹۰۸۷۲

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، روز گذشته به صورت رسمیاعلام شد که بخش ایرانی «اینستکس» تاسیس شد.

یک نام آشنا در هیئت مدیره «INSTEX» / علت تمایل حقوقی‎ها به «وپاسار» مشخص شد

شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» به ثبت رسید و مدیرعامل و رییس هیئت مدیره آن نیز انتخاب گردید.

به صورت کوتاه در خصوص این سازوکار میتوان گفت که به نوعی ابزار و زیرساخت SPV محسوب می‌شود؛ ولی به اشتباه برخی «اینستکس» را تکمیل روند SPV میدانند. «INSTEX» که به معنای ابزار حمایت از مبادلات تجاری است، یک نوع سازوکار پرداختی است که شرکت‌های اروپایی میتوانند بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌های آمریکا، با ایران تجارت کنند.

اما آنچه که میتواند بیش از هر چیز برای سرمایه‎گذاران در بازار سرمایه جالب توجه باشد، حضور «بانک پاسارگاد» در این سازوکار است.

یک نام آشنا در هیئت مدیره «INSTEX» / علت تمایل حقوقی‎ها به «وپاسار» مشخص شد

طبق آگهی ثبتی این شرکت، «بانک پاسارگاد» عضو هیئت مدیره «اینستکس» است. این میتواند به این معنا باشد که بخشی از مبادلات مالی ایران و اروپا از طریق بانک پاسارگاد انجام خواهد شد. هر چند که احتمالا این امر به صورت غیرمستقیم انجام خواهد گرفت اما قطعا بر روی درآمدهای بانک اثرگذار خواهد بود.

حال میتوان علت خریدهای اخیر حقوقیها در این سهم را پاسخ داد. با نگاهی به معاملات روزهای اخیر «وپاسار» مشخص میشود که حقوقیها بیش از آن که فروشنده باشند، خریدار سهم بودند.

یک نام آشنا در هیئت مدیره «INSTEX» / علت تمایل حقوقی‎ها به «وپاسار» مشخص شد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر