بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
معاون سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

از تغییرات پرتفوی تا افزایش سرمایه در «وآتی» / سهمی جامانده از رشد

سود حاصل از معاملات شرکت در 4 ماه نخست سال مالی جاری، (پایان آذرماه 98) برابر با کل سود حاصل از معاملات سال مالی قبل بوده و این روند مساعد ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۰۹۷۵
از تغییرات پرتفوی تا افزایش سرمایه در «وآتی» / سهمی جامانده از رشد

به گزارش بورس نیوز، یکی از سهم های ارزشمند بازار که به نظر می رسد هنوز همپای بسیاری از سهم های بازار سرمایه رشد نکرده، سهم شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند است. این شرکت علاوه بر دارایی های غیر بورسی، سهامدار تعدادی از شرکت های بورسی از جمله سهامدار تقریبا 29 درصد از شرکت صنایع شیمیایی ایران، 11.7 درصد از لیزینگ صنعت و معدن، 11.1 درصد از شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، 6.8 درصد از شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، و... است. با توجه به برنامه «وآتی» برای واگذاری برخی شرکت های زیرمجموعه و جایگزین کردن سرمایه گذاری های جدید به نظر می رسد باید منتظر تحولات مثبتی در این شرکت باشیم. 
جهت بررسی وضعیت شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند و برنامه های آینده این شرکت خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با محمد صادق فدایی معاون سرمایه گذاری «واتی» انجام داده که چکیده آن را می خوانید.

سوال: برنامه شرکت برای بلوک «شیران» و «لکما» چیست؟ امسال سهم این دو شرکت واگذار می شود؟ آیا مشتری خاصی وجود دارد؟ 

فدایی: واگذاری «شیران» بر اساس تکالیف قانونی و سیاست های کلی دولت و توسط بانک صنعت و معدن برنامه ریزی و اجرا می شود و بدیهی است که در صورت حصول تفاهم با مشتریان بالقوه، بار دیگر آگهی مزایده منتشر خواهد شد؛ اما زمان و دیگر شرایط آن در حال حاضر روشن نیست.
در مورد «لکما» نیز تکلیف مجامع گذشته و تصمیم هیات مدیره هلدینگ مبنی بر واگذاری است؛ ولی مذاکرات خاصی برای واگذاری یکجا یا بلوکی آن تا کنون صورت نگرفته است. قطعا در آستانه هر اقدام مهمی در این خصوص که باشیم، اطلاع رسانی لازم برای سهامداران شرکت صورت خواهد گرفت.


سوال: واگذاری برخی دیگر از شرکت های زیرمجموعه هم قبلا برنامه ریزی شده بود. در حال حاضر علاوه بر «لکما» و «شیران»، در پرتفوی «وآتی» شرکتی (دارایی غیر بورسی) هست که قصد واگذاری آن را داشته باشید؟

فدایی: واگذاری شرکت های تابعه غیر بورسی همیشه در زمره برنامه های آتیه دماوند و اساسا هدف اولیه تاسیس این هلدینگ بوده و تا کنون نیز جریان داشته است. در سال مالی جاری، موفق به واگذاری لاستیک پارس و نخ خمین شدیم که اطلاع رسانی شد و مقدمات واگذاری ریسندگی فومنات نیز به خوبی پیش رفته است. امیدواریم با حصول نتیجه نهایی و قابل عرضه، بتوان به زودی خبر خوب آن را به بازار اعلام کرد. 
پس از واگذاری فومنات، 3 شرکت تابعه باقی می ماند که شامل ریسندگی خاور و گروه کارخانجات صنعتی و معدنی ایران و شرکت فراورده های ساختمانی ایران خواهد بود. اگرچه هر 3 آنها نیز در برنامه واگذاری خواهند بود، اما از آن میان تنها ریسندگی خاور زیانده است و چنانچه واگذاری آن با موفقیت انجام شود، آخرین شرکت تابعه زیانده نیز از هلدینگ خارج شده و پس از آن دیگر سود تلفیقی آتیه دماوند کمتر از سود شرکت اصلی نخواهد شد و شرکتی که منابع آتیه را صرف نیازهای جاری خود کند نخواهیم داشت. این خبر مثبتی است که سهامداران صبور و تحلیلگر شرکت باید به آن توجه کنند


سوال: در صورت تحقق واگذاری ها، قصد سرمایه گذاری در چه حوزه ای را دارید؟

فدایی: طبق تصمیم هیات مدیره شرکت، در کوتاه مدت و با توجه به شرایط بازار سرمایه، منابع حاصل از واگذاری ها تماما در توسعه پرتفوی سهام مصرف خواهد شد.

سوال: افزایش قیمت سهم ها و املاک و... چقدر بر ارزش ناو «وآتی» موثر بوده است؟

فدایی: قطعا افزایش قیمت سهام حاضر در سبد سرمایه گذاری های شرکت، بر ارزش خالص NAV موثر خواهد بود. به خصوص رشد قیمت «شیران» در 2 ماه اخیر به لحاظ وزن زیاد آن در پورتفوی هلدینگ، باعث رشد ناو شده است که البته آثار این رشد هنوز چندان در قیمت سهم آتیه دیده نمی شود و این، شاید ناشی از بی توجهی معامله گران و سرمایه گذاران باشد. همچنین لازم به ذکر است که چه در صورت فروش بلوک شیران و چه در صورت نگاهداری آن، سود امسال آتیه دماوند قابل قیاس با سود سال قبل نخواهد بود. اندک محاسبات می تواند موید این پیش بینی باشد و این واقعیت هم هنوز آثار خود را در قیمت بازار سهم نشان نداده است


سوال: برنامه ای برای افزایش سرمایه دارید؟

فدایی: همانطور که در مجمع سالانه نیز عنوان شد، موافقت کلی سهامدار عمده با افزایش سرمایه از محل سود انباشته اخذ شده و اینک هیات مدیره در حال طی مقدمات آن است. البته باید روال قانونی یعنی موافقت بازرس قانونی و سازمان بورس نیز جلب شود. قطعا در هر مرحله اطلاع رسانی لازم برای سهامداران صورت خواهد گرفت.

سوال: خبر خوبی برای سهامداران دارید؟

فدایی: عملا بخشی از این پرسش در صحبت های قبلی، پاسخ داده شد. اما این نکته هم باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد که سود حاصل از معاملات شرکت در 4 ماه نخست سال مالی جاری، (پایان آذرماه 98) برابر با کل سود حاصل از معاملات سال مالی قبل بوده و این روند مساعد ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
سرگذشت مرقام را بخوانید عبرت بگیرید مدیر عامل همان ریس هیات ندیره ۹۳ میباشد