بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاق افتاد؛

امضای نخستین قرارداد تامین کاتالیست تولید متانول

قرارداد تأمین کاتالیست بومی‌سنتز متانول امروز بین مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و مدیرعامل پتروشیمی سبلان به امضا رسید.
کد خبر : ۱۹۱۰۰۹

به گزارش بورس نیوز، قرارداد تأمین کاتالیست بومی‌سنتز متانول امروز بین علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و محمد زالی، مدیرعامل پتروشیمی سبلان و با حضور بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت امضا شد.

براساس نتایج تلاش‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای ساخت کاتالیست بومی سنتز متانول و انجام تست‌های لازم و پایلوت، قرارداد تأمین این کاتالیست با شرکت صنایع پتروشیمی سبلان که از زیرمجموعه‌های شرکت انرژی سپهر است، امضا شد.

با توجه به فراوانی گاز طبیعی در کشور و سختی صادرات آن از یک سو و لزوم ایجاد ارزش افزوده بالاتر، تبدیل گاز طبیعی به محصولات پتروشیمیایی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. یکی از ارزشمندترین محصولات این تبدیل گازی، متانول است که به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور با توجه به تولید کنونی متانول و طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای کشور، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای کسب دانش فنی تولید کاتالیست متانول گام برداشته و به این مهم دست پیدا کرده است.

ظرفیت متانول کشور هم‌اکنون، 5044 هزار تن و تولید آن در سال‌های اخیر با بازدهی بیش از 96 درصد، حدود 4.9 میلیون تن بوده است. با تکمیل طرح‌های برنامه پنجم توسعه صنعت پتروشیمی کشور تا سال 1400 که با هدف تأمین نیاز داخل کشور در سال‌های آینده و حضور در بازارهای بین‌المللی طراحی شده‌اند، ظرفیت متانول به حدود 15.6 میلیون تن خواهد رسید.

کاتالیست سنتز متانول از خانواده کاتالیست‌های هم‌رسوبی بوده و در فرآیند سنتز متانول قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در تمامی واحدهای تولیدی فرآیند تاپسویی، کازاله و لورگی برای تولید متانول مورد استفاده قرار بگیرد.

فرآیند فعالیت‌های پژوهشی و تجاری‌سازی آنها در صنعت پتروشیمی اهمیت بسیار بالایی دارد و صنعت پتروشیمی به لحاظ سهم قابل توجهی که در تولید ناخالص ملی و صادرات بر عهده دارد در زمینه ارزآوری بسیار حائز اهمیت است، از این رو تولید کاتالیست بومی‌ می‌تواند در ارتقای جایگاه این صنعت نقش ویژه‌ای داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پایان خوش اولین ماه زمستان در تالار شیشه ای؛

گام قدرتمند فعالیت بورس تهران در زمستان+جدول

با بررسی های صورت گرفته انتظار می رود؛

گزارش‌های مطلوب ۹ ماهه شرکت‌های دلاری

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ایران "خلیج پتروشیمی‌ها"/ جذب 180 میلیارد دلار در 5 سال آینده

ارسال نظر