بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پتانسیل های رشد سیمانی ها

با در نظر گرفتن روند تقاضای داخلی و صادراتی و نیز احتمال افزایش نرخ سیمان، چشم انداز سیمانی ها در سال ۹۸ مثبت است.
کد خبر : ۱۹۱۰۱۶
به گزارش بورس نیوز، سیمانی ها که این روزها روند سبزی دارند، جزو گروه هایی هستند که متناسب با بعضی گروه های دیگر بازار سرمایه رشد نکرده اند. این گروه، در انتظار تعیین تکلیف نرخ سیمان است و طبق اظهارات مدیران صنعت، موضوع افزایش نرخ در دست بررسی بوده و افزایش نرخ حداقل ۴۰ درصدی سیمان، منطقی است.

منصور جهان کارشناس و فعال سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت تقاضای داخلی و صادراتی سیمان بیان کرد: با توجه به خسارت های ناشی از سیل، به نظر می رسد در هفته های آینده بازسازی مناطق آسیب دیده آغاز شده و تقاضای سیمان داخلی افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه افزایش قیمت چشمگیر مسکن در سراسر کشور سبب شده مالکان املاک رغبت بیشتری به افزایش تعداد طبقات و بلندمرتبه سازی ساختمان های خود پیدا کنند. با این وضعیت چشم انداز تقاضای سیمان داخلی روشن است. 

وی افزود: قیمت پایین سیمان، مهمترین مزیت رقابتی سیمان ایران در بازارهای صادراتی منطقه است و تقاضای سیمان در مرزهای شرقی افزایش داشته است. از این رو، نه تنها دغدغه ای بابت احتمال کاهش حجم صادرات نداریم؛ بلکه حتی به افزایش حجم صادرات در سال ۹۸ خوشبین هستیم. 

این فعال صنعت سیمان در ادامه اظهار داشت: در نظر داشته باشید که قیمت تمامی کالاها و خدمات رشد داشته و مخصوصا مسکن، رشد قیمت شدیدی تجربه کرده است. با این حساب، نرخ فعلی سیمان چه در بازار داخلی و چه در بازارهای صادراتی، منطقی نیست. بازار کشش افزایش نرخ سیمان را دارد و به نظر می رسد شرکت های سیمانی هم در شرایط هماهنگ تری قرار دارند. ضمن اینکه به دلیل افت ارزش پول ملی، سیمان صادراتی هم بسیار ارزان است و افزایش نرخ سیمان، قیمت های صادراتی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. به لحاظ قیمتی، سیمان ایران از مزیت رقابتی برخوردار است و حتی در صورت افزایش نرخ مثلا ۲۰ تا ۳۰ درصدی، باز هم سیمان ایران مشتریان خود را خواهد داشت.

وی افزود: در صورت افزایش نرخ ۲۰ تا ۳۰ درصدی سیمان (که با توجه به رشد هزینه ها کاملا منطقی است)، درآمد فروش سیمانی ها افزایش خواهد یافت. این اتفاق، سال سبزی برای صنعت سیمان کشور رقم خواهد زد.

جهان تیغ در خاتمه تاکید کرد: با در نظر گرفتن روند تقاضای داخلی و صادراتی و نیز احتمال افزایش نرخ سیمان، چشم انداز صنعت سیمان در سال ۹۸ مثبت است. ضمن اینکه به نظر می رسد در صورتی که حجم تقاضای سیمان افزایش یابد، می توان تولید بیشتری هم در سال جاری داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر