بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها نیز بررسی خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۱۰۶۰

بررسی عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی، اظهار کرد: این گزارش چندین محور داشته که یکی از این محورها نظارت نداشتن صحیح بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیرمجاز بوده که موجب شده نرخ‌های سود غیرمتعارف به سپرده‌ها پرداخت کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت ادامه داد: نقش و تأثیر نیروهای ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیأت مدیره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم می‌شود، از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.

وی افزود: عدم تصمیم‌گیری درباره تعداد کثیری از سپرده‌گذاران که سپرده‌های آنها در موسسات بانکی بلاتکلیف مانده نیز موجب بدبینی شده که این موضوع نیز یکی از محورهای این تحقیق و تفحص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اعمال نشدن سیاست‌های پولی و ناهماهنگی با نظام مالی و ارزی سبب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های دولتی شده است. رتبه‌بندی نشدن بانک‌ها و موسسات اعتباری و تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده‌اند یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص است.

پورابراهیمی توضیح داد: نحوه تخصیص ارز و مدیریت بازار ارز در تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تأخیر و بخشودگی‌ها نیز بررسی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی درباره نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و همچنین نظارت بر آنها بیان کرد: بررسی چگونگی صدور مجوز برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی دیگر محور تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است، افزود: نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از سال 1380 تاکنون در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام‌بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، تسهیلات، اطلاعات هویتی اشخاص و ... در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد.

پورابراهیمی بیان کرد: آخرین محور تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به تمامی مدیران، کارکنان و بازنشستگان است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: در وضعیت کنونی که بانک مرکزی شرایط خاصی دارد موافق تحقیق و تفحص نبودیم، اما به دلیل اینکه عملکرد بانک مرکزی بررسی و اگر تخلفی وجود داشته باشد شفاف‌سازی می‌شود این تحقیق و تفحص ضروری بود، البته ما با زمان اجرا مخالف و با اصل این تحقیق و تفحص موافق بودیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر