بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر : ۱۹۱۱۱
به گزارش بورس نیوز به نقل از دنياي اقتصاد- در حالی که روز 21 اسفندماه سال گذشته با اعلام افزایش 25‌درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال 88 مشخص شد که بر اساس مصوبه شورای عالی کار این دستمزد به میزان 274‌هزار و 500 تومان تعيين شده است، مصوبه مذکور در آخرین روز کاری سال دستخوش تغییری 5درصدی شد تا دستمزد کارگران در سال 88 نه با افزایش 25‌درصدی بلکه با افزایش 20‌درصدی به میزانی کمتر از 264‌هزار تومان برسد که گفته می‌شود این اتفاق به دنبال اعلام پیش‌بینی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ تورم در سال 88 رخ داده است.
 
بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، تعیین افزایش حداقل دستمزد كارگران برای امسال با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده كه اگرچه در هیاهوی تعطیلات نوروزی کمتر به آن پرداخته شده است، اما احتمالا طی چند روز آینده بحث‌های تازه‌ای را موجب خواهد شد.
 
بر این اساس درحالی که طی چند سال اخیر هیچ‌گاه مصوبه شورای عالی كار تغییر نكرده و میزان افزایش مزد اعلام شده توسط این شورا طی یك هفته كاهش نیافته بود، اما در عصر آخرین سه‌شنبه سال 87 ، وزارت كار اعلام كرد كه طبق مصوبه جدید شورای عالی كار، حداقل مزد كارگران به جای 25درصد مصوبه 21 اسفندماه، با افزایش 20‌درصدی به 264‌هزار تومان رسیده است.

در این گزارش آمده است: طبق مصوبه جدید شورای عالی كار «حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده (امسال) دو‌میلیون و 635‌هزار و 200 ریال تعیین شد که بر این اساس، حداقل دستمزد روزانه کارگران 87‌هزار و 840 ریال خواهد بود. همچنین مطابق این مصوبه، سایر سطوح دستمزدی از آغاز سال 88 به میزان پنج‌درصد آخرین مزد ثابت یا مبنای سال جاری به اضافه روزانه 10‌هزار و 980 ریال افزایش یافت، مشروط بر آن که مزد روزانه هر کارگر از 87‌هزار و 840 ریال کمتر نشود.»

به عبارتی این مصوبه جدید می‌گفت: حداقل مزد كارگران به‌جای 25‌درصد، 20‌درصد افزایش یابد. تنها دلیل این موضوع نیز آن‌طور كه به نظر می‌رسد نرخ تورمی بود كه به جای 9/25، حدود 20‌درصد توسط بانك مركزی پیش‌بینی شده بود. به عبارتی به اعتقاد خیلی از كارشناسان و فعالان كارگری این تصمیم براساس پیش‌بینی بانك مركزی از نرخ تورم گرفته شد.
 
چرا كه حتی در جایی از مصوبه نهایی آخرین سه‌شنبه سال 87 شورای عالی كار آمده است كه اگر این پیش‌بینی صحیح نبود، دوباره شورای عالی كار در پایان نیمه اول سال جلسه‌ای را برای افزایش مزد به میزان تورم برگزار خواهد كرد، این درحالی است كه شورای عالی كار طبق قانون باید براساس آخرین نرخ استعلام شده تورم بانك مركزی تصمیم بگیرد نه آخرین پیش‌بینی‌های بانك مركزی از تورم، چرا كه وقتی هنوز اسفندماه به اتمام نرسیده و بانك مركزی نرخ تورمی در مورد این ماه اعلام می‌كند این به منزله آن است كه این نرخ تنها پیش‌بینی بانك مركزی است.
این گزارش می‌افزاید: اعلام این حداقل مزد پایان كار نبود، چرا كه بعد از اعلام این حداقل مزد بلافاصله نمایندگان كارگری هم به‌صورت رسمی اعلام مخالفت كردند و خبر دادند كه این مصوبه را هیچ‌كدام از آن‌ها امضا نكرده‌اند و پس از آن هم، رییس هیات‌مدیره كانون عالی شوراهای اسلامی كار از این خبر داد كه در نامه‌هایی به رییس‌جمهور، مجلس و دبیر شورای امنیت ملی اعتراض كارگران نسبت به این میزان افزایش حداقل مزد كارگران را اعلام خواهند كرد. نویسنده گزارش در پایان آورده است: حال كه دو هفته‌ای از این ماجرا می‌گذرد و بخشنامه حداقل مزد مصوب جلسه 27 اسفندماه سال 87 شورای عالی كار نیز ابلاغ شده است، باید منتظر واكنش‌های بعدی نمایندگان كارگری و البته مسوولانی مانند رییس‌جمهور و مجلس و دبیر شورای امنیت ملی نسبت به این اعتراض‌ها باشیم.

اعلام جزئیات کامل بخشنامه افزایش حقوق کارگران

جزئیات کامل بخشنامه افزایش حقوق کارگران در سال 88 براساس مصوبه شورای عالی کار و ابلاغیه وزیر کار و امور اجتماعی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشنامه افزایش حقوق کارگران برای سال 88 که وزیر کار و امور اجتماعی برای اجرا ابلاغ کرده‌، آمده است: شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ 27/12/87، پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1388، در اجرای ماده 41 قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌هاي تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

طبق بند اول‌اين بخشنامه از اول سال 1388 حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ 87840‌ريال (هشتاد و هفت هزار و هشتصد و چهل‌ريال) تعیین مي‌گردد. همچنین از اول سال 1388 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 5‌درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 10980‌ريال به نسبت آخرین مزد در سال 1387 افزایش مي‌یابد. البته در صورتی که با‌اين افزایش مزد روزانه کارگر کمتر از 87840‌ريال شود، ملاک همان 87840‌ريال است.

مطابق بند دوم به کارگرانی که در سال 1388 دارای یکسال سابقه کار شده، یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 1250‌ريال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد و بر اساس تبصره یک و دو‌ اين بند پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌هاي طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامي‌توسط اداره کل نظارت بر نظام‌هاي جبران خدمت صورت مي‌گیرد و به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1387، میزان مقرر در‌اين بند (یا تبصره یک آن حسب مورد) تعلق خواهد گرفت.

بند سوم ‌اين بخشنامه مي‌گوید: بر اساس مصوبه مورخ 21/7/87 شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری تمامي‌ کارگران، اعم از دائم و موقت نسبت به دریافت مزایای بن کارگری مقرر شد از ابتدای سال 1388 مبلغ‌ريالی بن (سهم کارفرمایان) به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌اي موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار تحت عنوان کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری) منظور و بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ 000/100‌ريال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود. بند چهارم‌اين بخشنامه اعلام مي‌کند که ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند 1 و تبصره یک بند 2 در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مي‌باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاي طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌هاي اداره کل نظارت بر نظام‌هاي جبران خدمت خواهد بود.

مطابق بند پنج و شش آن هم مقررات‌اين مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در‌ايام تعطیلات تابستانی در سال 1388 به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال مي‌یابند، نخواهد شد و واحدهای مشمول قانون کار به منظور‌ايجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و‌ايجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای‌اين مصوبه مي‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه‌هاي کارگاهی و پیمان‌هاي دسته جمعی و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.

دستورالعمل نحوه اجرای افزایش حقوق

همچنین در دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه 27 اسفند 87 شورای عالی کار درباره کارگران کارمزدی دائم و موقت که با امضای سرپرست اداره نظارت بر نظام‌هاي پرداخت خدمت وزارت کار و امور اجتماعی برای اجرا ابلاغ شده‌، آمده است: در اجرای بند 4 بخشنامه شماره 139841 مورخ 27/12/87 وزیر کار و اموراجتماعی موضوع مصوبه مورخ 27/12/87 شورای عالی کار بدین وسیله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را در مورد کارگران کارمزدی اعلام مي‌نماید:

1 - نحوه اعمال 5‌درصد افزایش بند 1 بخشنامه
نرخ‌هاي کارمزدی در سال 88 (به نسبت آخرین کارمزد در سال 87) در مورد کلیه کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم) به ماخذ 5‌درصد افزایش مي‌یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند‌اين بخش نیز بایستی 5‌درصد افزایش یابد.
تبصره‌: چنانچه نرخ یا ملاک‌هاي کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده یا به عبارت دیگر به صورت‌درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در‌اين صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول پنج‌درصد افزایش خواهد گردید. (زیرا با‌اين عمل نرخ یا ملاک‌هاي کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود‌به‌خود دستخوش افزایش خواهد بود).
2 - چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند 1 بخشنامه علاوه بر افزایش 5‌درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال 88 روزانه 10980‌ريال دیگر نیز افزایش خواهد یافت و در صورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال 88 روزانه 10980‌ريال در اجرای مصوبه شورای‌عالی کار به صورت ثابت در مورد آن برقرار خواهد گردید.
تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیر مزد به اضافه مزد سنوات (پایه) مربوط به سال‌هاي گذشته کمتر از 87840‌ريال در روز گردد ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان 87840‌ريال خواهد بود.
3 - اعطای مزد سنوات: علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران کارمزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل‌هاي ذیربط از پایه سنواتی موضوع بند 2 بخشنامه شماره 139841 مورخ 27/12/87 وزیر کار و امور اجتماعی برخوردار خواهند شد. گفتنی است شورای‌عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال‌جاری را با 20‌درصد افزایش نسبت به سال 87 معادل دو میلیون و 635‌هزار و 200‌ريال تعیین کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر