بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
در حالی که بازار کنونی ورق با حجم بالای متقاضی روبرو شده و در بازار امروز (سه‌شنبه 17 اردیبهشت ماه) با افزایش 31 درصدی قیمت نسبت به نرخ پایه ورق معامله شد اما با محدودیت ورق مواجه هستیم و دلیل اصلی آن در این شرایط اقتصادی، غفلت مدیران بالادستی فولاد از توسعه متوازن ورق است.
کد خبر : ۱۹۱۱۷۵

امیرحسین کاوه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، با اشاره به معاملات امروز ورق در بورس کالا اظهار کرد: در دو معامله قبلی شاهد جهش قیمت شدید بودیم و بیش از 60 درصد افزایش قیمت داشت که به ابطال معاملات در بورس کالا منتج شد و امروز نیز با 31 درصد افزایش قیمت از روی قیمت پایه بورس کالا فروخته شد.

وی تشریح کرد: باید تاکید کرد که قیمت پایه بورس کالا هم افزایش پیدا کرده بود و رقم ابتدای سال نبود؛ به این معنا که رقم پایه 3 هزار و800 تومان را به بالاتر از 4 هزار و 500 تومان رساندند و ورق فولاد با حدود 6 هزار 500 تومان در بازار به فروش رفت.

کاوه تاکید کرد: هم اکنون باید پذیرای این واقعیت باشیم که متاسفانه مدیران فولادی و مدیران بالادستی حوزه صنایع از توسعه متوازن غفلت کردند و این مساله شامل تولید ورق نیز شده و سبب شد تا شاهد وضعیت کنونی عرضه و تقاضای نامتوازن ورق در بورس کالا باشیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور خاطرنشان کرد: زمانی که بازار با حجم زیادی از تقاضا مواجه می‌شود، باید برای آن محصول مشخص ظرفیت تولیدی به وجود آورد و این در حالی است که صنایع بالادستی به تولید محصولات صنایع پایین‌دستی غفلت کردند و نتوانستند به اندازه تقاضا، عرضه داشته باشند.

وی با بیان اینکه توسعه‌های صورت گرفته در صنعت فولاد بر اساس نیازهای بازار نبود، گفت: اگر فولاد مبارکه ورق را توسعه می‌داد، الان انواع ورق‌های فولادی با کسری شدید موجودی مواجه نمی‌شد؛ ضمن اینکه پیش از این، بخشی از ورق فولادی از سوی واردات تامین می‌شد که با شرایط و محدودیت‌های کنونی این اتفاق نیز به حداقل رسیده است.

کاوه در ادامه اظهارات خود به راه‌حلی پیرامون حل این مشکل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها راه این است که اولا بورس کالا، نظارت و بازرسی قوی‌تری داشته و تقاضاهایی که در بورس کالا می‌آید هم واقعی‌تر باشد.

وی تاکید کرد: همچنین سرویس‌های شرکت‌های بزرگ که نقش واسطه را بیشتر ایفا می‌کنند، در بورس کالا اجازه کار نداشته باشند و به جای بسیاری از آنها تولیدکننده‌هایی بیایند که تا کنون از روش‌های معامله‌گری در بورس بی‌اطلاع بودند.

این عضو اتاق بازرگانی به روش کشف قیمت در بورس هم انتقاد داشت. وی گفت: کشف قیمت به روش مزایده و حراج در شرایط کنونی اقتصاد کشور اشتباه است زیرا بازار دچار هیجان بوده و کشور را با این روش قیمت‌گذاری دچار تنش خواهد کرد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور یادآور شد: می‌توان تولیدات را بر اساس قیمت تمام شده و سود معقول قیمت‌گذاری کرد تا جلوی قیمت تهاجمی و هجومی را که به نفع صرفا فروشنده است، گرفت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر