بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کارشناس بازار سرمایه:

بازارهای موازی اشباع شدند

با تغییر مقررات در بازار پول و کاهش نرخ سود بانکی و ماه‌شمار شدن آن، قدری نقدینگی از آن بازار آزاد و وارد بازار سرمایه شده است؛ در همین حال بازارهای موازی به سطح بسیار بالای اشباع قیمتی رسیده‌اند.
کد خبر : ۱۹۱۲۰۸

به گزارش بورس نیوز، همایون دارابی درباره اینکه عامل ورود پول تازه به بورس اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان این نقدینگی را دنبال کنیم تقریبا ریشه موج کنونی ورود نقدینگی در بازار به میانه اسفند ۹۷ برمی‌گردد.

وی افزود: از ۱۹ اسفند تا پایان سال ۹۷ به جز یک روز، همواره خرید حقیقی‌های بازار بیش از فروش آنها بوده است. بعد از تعطیلات نوروز نیز به جز ۴روز تا ابتدای هفته جاری باز همین مساله پابرجا بود. یعنی همواره شاهد ورود نقدینگی از سوی افراد حقیقی هستیم.

دارابی درخصوص عوامل موثر نیز بیان کرد: نخست اینکه با تغییر مقررات در بازار پول و کاهش نرخ سود بانکی و ماه‌شمار شدن آن، قدری نقدینگی از آن بازار آزاد و وارد بازار سرمایه شده است؛ در همین حال بازارهای موازی به سطح بسیار بالای اشباع قیمتی رسیده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در حال حاضر بازاری مثل بازار خودرو قیمت‌های عجیبی را تجربه می‌کند یا بازار املاک رکود تورمی دارد. بازار ارز و سکه چند بار به دلیل اتفاقاتی نظیر اعلام سپاه از سوی امریکا به عنوان یک گروه تروریستی یا قطع معافیت واردات نفت کشورها از ایران تلاشی برای ثبت بازدهی مثبت کرد، اما نتوانست بازدهی خاصی را ثبت کند؛ هم اینها عوامل رکودی در بازارهای موازی بودند.

دارابی ادامه داد: از سویی دیگر بورس هم با عوامل رونق‌بخشی مواجه شد. عرضه‌های اولیه در اسفند، گزارش‌های مطلوب اسفند و فروردین شرکت‌ها و نیز نزدیک شدن فاصله ارز نیمایی و سنا موجب شد تا انگیزه‌های مثبتی برای بازار پدید بیاید که همچنان نیز ادامه دارد و ما شاهد تداوم ورود نقدینگی به بازار هستیم.

وی تاکید کرد: البته چند عامل دیگر مانند حمایت دولت از بازار سرمایه و نزدیک شدن به مجامع و پرداخت سود به بازار کمک کرده است.

کارشناس بازارسرمایه درباره علل موثر بر روند بازار سهام گفت: در بخش عملکرد سال ۹۷ و فروردین ۹۸ عوامل بنیادی در بازار دخیل بودند؛ مهمترین مساله علیرغم فشار تحریمی افزایش میزان فروش و آوری شرکت‌ها ناشی از دو عامل ارز و تورم است.

دارابی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه یک عامل برتری نیز نسبت به بازار پول و اجاره املاک دارد و آن بیشتر بودن نرخ رشد این بازدهی نقدی است؛ یعنی در برابر میزان بازدهی اجاره املاک بیشتر است. از این رو همیشه نزدیکی به فصل مجامع یک عامل انگیزشی برای بازار است.

وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی به این عطش به علت حساس بودن باید با ظرافت انجام شود، گفت: شاید اولین پاسخ، عرضه‌های اولیه باشند؛ شرکت‌های عرضه اولیه عموما مورد توجه هستند و برای دولت هم این عرضه‌های اولیه کاهش بار تصدی‌گری را به دنبال دارد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت شرکت‌های کالامحور گفت: وضعیت در این بخش تا حدودی بهتر از سال قبل است که شرکت‌ها مجبور بودند با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی محصولات خود را قیمت‌گذاری کرده یا ارز صادراتی خود را تبدیل به ریال کنند.

وی با بیان کرد: سال گذشته هزاران میلیارد تومان از درآمد شرکت‌ها در جریان مقوله ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی به جیب دلالان سرازیر شد و همین امر یکی از دلایل ضعف بازار بود. امسال تا حدودی این نقیصه برطرف شده است؛ هر چند میان ارز نیمایی و ارز آزاد فاصله معناداری وجود دارد اما وضعیت خیلی بهتر از سال قبل است.

به گفته دارابی، این امر بخصوص با توجه به ساختار مبادلات مرزی کشور که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولات خود را در منطقه به فروش برسانند، کمک می‌کند تا صادرات بیشتری داشته باشند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر