بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
از افزایش سرمایه تا جذب بازارهای خارجی جدید را در کنار سود انباشته سنگین «سبهان» قرار دهیم، به وضعیت مثبت سودسازی خواهیم رسید.
کد خبر : ۱۹۱۲۶۰

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، سال مالی 97 شرکت «سیمان سبهان» بسیار پربار بود و طی یک عملکرد مثبت، با تحقق 341 میلیارد ريال سود خالص به پایان رسید. این میزان سود نسبت به سال مالی 96 حدود 161 درصد رشد نشان میدهد که در نوع خود جالب توجه است.

سهامداران این سیمانی به گوش باشند / خطی که در «سبهان» شکست

نرخ فروش محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی به طور متوسط رشد 30 درصدی را نشان می دهد که این میزان رشد نرخ فروش در خصوص محصول کلینکر صادراتی به میزان 70 درصد بوده است و شاید بتوان اصلی ترین عامل رشد سودآوری شرکت در این سال را رشد قیمت این محصول عنوان نمود.

حاشیه سود عملیاتی شرکت که در سال 96 در حدود 15 درصد بوده است، در سال گذشته و با توجه به رشد نرخ های فروش، به بیش از 30 درصد رسیده است. این در حالی است که بهای تمام شده تولیدات شرکت با توجه به ثبات برخی از آیتم های بخش تولید از جمله هزینه های انرژی و سوخت و برخی هزینه های دیگر سربار و همچنین رشد محدود هزینه های دستمزد، صرفا با رشد 15 درصدی همراه بوده است.

این شرکت پس از افت شدید در سال 94، در سه دوره متوالی در یک محدوده مشخص سودسازی میکرد؛ ولی در سال 97 این خط را به سمت بالا شکست و مجددا در مسیر صعود گام برداشت.

سهامداران این سیمانی به گوش باشند / خطی که در «سبهان» شکست

در دوره مذکور درآمد فروش محصولات سیمانی 37 درصد بیش از سال قبل از آن بود. در کنار آن، با کنترل هزینههای تولید، رشد بهای تمام شده در 12 درصد محدود شد که نتیجه آن، جهش 82 درصدی سود خالص بود.

در واقع، مقدار کل فروش در سال 97 نسبت به سال 96 تنها 30 هزار تن فراتر رفته که این افزایش نیز تماما ناشی از صادرات سیمان بوده که در سال 96 محلی از اعراب نداشت. در سالهای قبل تنها از محل صادرات کلینکر ارتزاق میکرد، ولی در دوره اخیر توانست بازارهای خارجی برای محصول سیمان خود دست و پا کند.

نکته دیگر در خصوص «سبهان» این است که در حالی سال 97 با کسب درآمد 1143 میلیارد ريالی همراه بود، برای سال 98 پیش‎بینی درآمد 1394 میلیارد ريالی دارد. ولی در اولین ماه و اولین قدم از سال جدید، 45 میلیارد ريال آن را شناسایی کرد و به این ترتیب، تحقق میزان درآمد پیش‎بینی شده را دشوارتر شد و در ادامه باید با شتاب بیشتری عمل کند.

نکته امیدوارکننده در سال مالی 98، تصمیم شرکت برای تسویه کامل مانده تسهیلات دریافتی به مبلغ 131 میلیارد ریال است.

از هر چه بگذریم، از رقم بالای سود انباشته نمیتوان گذشت. «سبهان» هم اکنون با سرمایه اندک 55 میلیارد ريالی، بالغ بر 543 میلیارد ريال سود انباشته دارد که به راحتی میتواند بخشی از آن را به سرمایه مبدل سازد.

البته این شرکت سیمانی درصدد افزایش سرمایه 145 میلیارد ريالی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی برآمده که یک بار مجوز آن ابطال گردید اما سازمان بورس بار دیگر تا 17 خرداد ماه فرصت داد تا مجمع فوق العاده تشکیل گردد و در این خصوص تصمیمگیری شود.

در حال حاضر «سبهان» به صورت مشروط در بازار دوم بورس حضور دارد و باید هر چه سریع‎تر سرمایه خود را به 200 میلیارد ريال برساند؛ وگرنه به بازارهای پایین‎تر سقوط میکند.

در پایان باید اشاره داشت که «سبهان» در سنوات گذشته درصد قابل توجهی از سود تحقق یافته را بین سهامداران خود تقسیم مینمود. بنابراین، انتظار میرود در مجمع سالانه که به زودی برگزار خواهد شد، حدود 4500 ريال سود نقدی تصویب گردد.

سهامداران این سیمانی به گوش باشند / خطی که در «سبهان» شکست

اشتراک گذاری :
ارسال نظر